כמה מרוויח תסריטאי בישראל והנתון המפתיע שיגלה הכל

כמה מילים שוות באמת? הצצה מפתיעה לכיס של התסריטאי הישראלי

רגע לפני שאתם מתיישבים לכתוב את הלהיט הבא של נטפליקס או הסרט שישנה את פני הקולנוע הישראלי, בואו נדבר קצת על המציאות. על הפיננסים. על כמה באמת אפשר להרוויח מחלומות שמועלים על הנייר. כי, בואו נודה באמת, כשמדברים על תסריטאים, רובנו חושבים על הוליווד, על כסף גדול, ועל אורח חיים נוצץ. אבל המציאות, כמו תסריט טוב, הרבה יותר מורכבת, מרתקת, ולפעמים, גם קצת צינית.

המאמר הזה הולך לפרום את כל הסודות. אתם עומדים לגלות מה באמת קורה מאחורי הקלעים הכלכליים של תעשיית הכתיבה בארץ ובעולם, ואיך אתם יכולים למקסם את הסיכוי שלכם לא רק לכתוב סיפורים מדהימים, אלא גם לחיות חיים שלמים (וגם קצת יותר) מהכישרון שלכם. בלי קלישאות, בלי חצאי אמיתות, רק המידע שיגרום לכם להרגיש שקיבלתם את כל התשובות ושאפשר לסגור את כל הלשוניות האחרות בגוגל. מוכנים לצלול פנימה?

האשליה ההוליוודית מול המציאות הישראלית: כמה באמת שווה העט?

בואו ננפץ מיתוס אחד כבר בהתחלה: להיות תסריטאי זה לא בהכרח כרטיס טיסה למטוס פרטי. למרות שכולנו מכירים את הסיפורים על עסקאות מיליונים והצלחות מסחררות, הדרך לשם רצופה, איך נאמר בעדינות, הרבה מאוד כתיבה. וגם הרבה מאוד אי-ודאות. בעיקר בישראל, שוק קטן יחסית, אבל עם כישרון ענק. כאן, הערך של המילים שאתם כותבים יכול להשתנות דרמטית.

תסריטאי הוא קודם כל אומן. אבל הוא גם עצמאי, פרילנסר, וגם איש עסקים, לפעמים בלי שהוא יודע את זה. השכר שלו מושפע משלל גורמים – החל מהניסיון והמוניטין שלו, דרך סוג הפרויקט והמדיום, ועד היכולת שלו לנהל משא ומתן כמו שצריך. זה לא רק עניין של כמה טובים אתם כותבים, אלא גם כמה טובים אתם בלהיות חכמים עם הכסף שלכם ועם הקריירה שלכם. חשוב להתחיל להבין איך לחסוך כסף כל חודש כדי שתהיה לכם כרית ביטחון גם בתקופות יבשות יותר.

7 גורמים שיקבעו אם תטיילו עם רולס רויס או עם קורקינט חשמלי

1. הניסיון: ככל שתזלוג, כך תזלוג יותר (כסף)

כמו בכל מקצוע, ניסיון הוא מפתח. תסריטאי מתחיל, בלי קרדיטים משמעותיים, ירוויח באופן טבעי פחות מתסריטאי ותיק שחתום על להיטים. תחשבו על זה כעל טיול ארוך: בהתחלה אתם צועדים עם תרמיל קטן, אבל עם הזמן אתם צוברים ציוד יקר ערך, ושביל משלכם. לצעירים שבינינו, אגב, כדאי לדעת שיש דרכים יצירתיות להתחיל רעיונות להכנסה לנערים בגיל 14, גם אם זה לא תסריטאות מיידית. כל ידע פיננסי שצוברים בגיל צעיר הוא השקעה נהדרת.

2. הז'אנר והמדיום: דרמה עסיסית או קומדיה קלילה? (והאם זה לטלוויזיה או לקולנוע?)

יש הבדל גדול בין לכתוב פרק לסדרת דרמה יוקרתית, לבין לכתוב סרט קצר עצמאי או תסריט לפיצ'ר קולנועי. בדרך כלל, תעשיית הטלוויזיה (סטרימינג בפרט) נוטה לשלם יותר פר פרק או פר עונה, במיוחד בפרויקטים גדולים ומצליחים. בקולנוע, השכר יכול להיות גבוה יותר לפרויקט שלם, אבל פחות יציב. כמו כן, ז'אנרים מסוימים נחשבים למבוקשים יותר ומשלמים בהתאם. אם אתם חושבים בגדול, אולי תחלמו על סכומים שיאפשרו לכם בעתיד השקעות משתלמות ל-100 אלף דולר, אבל בדרך כלל זה תלוי בהיקף ההצלחה.

3. ההצלחה והוותק: האם הפכתם לקוסמים של סיפורים?

ברגע שאתם צוברים מוניטין ואתם מזוהים עם הצלחות, השכר שלכם עולה פלאים. תסריטאים "מובילים" או "שמות" יכולים לדרוש סכומים גבוהים בהרבה, וגם ליהנות מתמלוגים (Residuals) על שידורים חוזרים או הפצה בינלאומית. זה המקום שבו מתחילה תכנון לטווח ארוך, אולי אפילו מחשבה על מדריך לפרישה מוקדמת – תרחיש אפשרי אם הסיפורים שלכם כובשים את העולם.

4. מי מנהל את המופע? סוכנים, איגודים ומשא ומתן

סוכן טוב יכול להיות שווה לכם עשרות אלפי שקלים (ולפעמים הרבה יותר). סוכנים מנהלים משא ומתן עבורכם, דואגים לזכויות ולתנאים, וגם פותחים דלתות. בארץ יש גם איגודים מקצועיים שיכולים לסייע בהגדרת סטנדרטים לשכר מינימום. ללא תמיכה כזו, תסריטאים רבים מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה, או לפחות מול שוקת פחות משתלמת. ניהול פיננסי של עצמאי, אגב, יכול להיות מאתגר, ולכן כלי כמו כרטיס אשראי חוץ בנקאי יכול להציע גמישות ועצמאות כלכלית.

5. המיקום הגיאוגרפי: הוליווד, רמת גן, או מדרחוב ברומא?

אין מה להשוות בין שוק התסריטאות האמריקאי, הבריטי או אפילו הצרפתי, לבין השוק הישראלי. בישראל, הסכומים נמוכים יותר באופן משמעותי, למרות שמדובר בתעשייה יצירתית ופורייה. יחד עם זאת, ישנם תסריטאים ישראלים שפורצים דרך לשוק הבינלאומי, מה שמגדיל את פוטנציאל ההכנסה שלהם באופן דרמטי. אולי אפילו ישקיעו את הרווחים שלהם בהשקעה בנדל"ן בחו"ל.

6. הפרויקט: סרט קצר, סדרת דרמה, או אופרת סבון יומית?

השכר לתסריט יכול לנוע בטווח רחב מאוד: החל מכמה אלפי שקלים בודדים עבור פרויקטים קטנים או סטודנטיאליים, ועד מאות אלפי שקלים עבור פיצ'רים גדולים או סדרות טלוויזיה מובילות. לפעמים מדובר בשכר על "אופציה" לתסריט, כלומר תשלום על הזכות לפתח אותו, עוד לפני שההפקה יצאה לדרך.

7. האם אתם כותבים סיפור, או בונים אימפריה? על תסריטאים שהם גם יזמים

יש תסריטאים שלא רק כותבים, אלא גם יוזמים, מפיקים, ואפילו מביימים. במקרים כאלה, פוטנציאל הרווח יכול להיות עצום, שכן הם הופכים להיות שותפים (או בעלים) של הקניין הרוחני. זו כבר קטגוריה אחרת לגמרי, שמדברת על בניית נכסים ולא רק על מכירת זמן וכשרון. כאן, השמיים הם הגבול.

שאלות ותשובות מהירות לעתידנים הפיננסיים של הכתיבה:

ש: האם חייבים סוכן כדי להצליח בתסריטאות?
ת: לא "חייבים", אבל זה בהחלט מומלץ. סוכן טוב יכול לפתוח דלתות, לנהל מו"מ מורכב ולשמור על האינטרסים שלכם. לרוב, הם גובים אחוז מסוים מהשכר שלכם, אבל השירותים שלהם שווים את זה.

ש: מה זה "תמלוגים" ואיך הם משפיעים על הכנסת התסריטאי?
ת: תמלוגים (Residuals) הם תשלומים שמקבל התסריטאי על שידורים חוזרים של יצירתו, הפצה במדיות שונות (DVD, סטרימינג, חו"ל), ועוד. זהו מקור הכנסה פסיבי שיכול להצטבר לסכומים נאים לאורך זמן, במיוחד עבור פרויקטים מצליחים.

ש: האם כדאי להתמחות בז'אנר מסוים, או להיות "כל יכול"?
ת: יש יתרונות לשני הגישות. התמחות יכולה לבנות לכם מוניטין כמומחים בתחום ספציפי (למשל, קומדיות רומנטיות), אבל גיוון יכול להרחיב את אפשרויות העבודה שלכם. החוכמה היא למצוא את האיזון הנכון עבורכם.

ש: איך תסריטאים מתחילים יכולים למצוא את הפרויקט הראשון שלהם?
ת: השתתפות בסדנאות כתיבה, תחרויות תסריטים, פיתוח פרויקטים עצמאיים (סרטים קצרים, סדרות רשת), ובעיקר, נטוורקינג. היכרות עם יוצרים, מפיקים ובמאים היא קריטית.

ש: האם השכלה אקדמית בתסריטאות משפרת את הסיכויים להרוויח יותר?
ת: השכלה טובה בהחלט יכולה לספק כלים, ידע וקשרים, אבל בסופו של יום, מה שקובע הוא הכישרון, ההתמדה והיכולת שלכם לכתוב תסריטים טובים ש"נדבקים" למפיקים. ישנם תסריטאים מצליחים רבים שלא למדו תסריטאות באופן פורמלי.

המספרים על השולחן: כמה זה באמת? (לא רק חלומות)

אחרי שדיברנו על כל הגורמים המשפיעים, בואו נדבר קצת על מספרים, עם הסתייגות ברורה שהם משתנים מאוד. בישראל, תסריטאי בתחילת דרכו יכול להרוויח כמה אלפי שקלים בודדים על פרק בודד בסדרה (כ-5,000-10,000 ש"ח, תלוי בהפקה ובניסיון). עבור סרט קולנוע באורך מלא, תסריטאי לא מנוסה יכול להרוויח בטווח של 50,000-100,000 ש"ח, אבל זה מאוד משתנה ויכול לכלול תשלומים מדורגים.

תסריטאים מבוססים ומנוסים יכולים לטפס לסכומים הרבה יותר גבוהים. פרק בסדרת טלוויזיה מובילה יכול להגיע ל-20,000-40,000 ש"ח ומעלה. תסריט לסרט קולנוע עבור תסריטאי "שם" יכול לנוע בין 150,000 ל-400,000 ש"ח ואף יותר, במיוחד אם מדובר בעסקה שכוללת גם תמלוגים. כאן כבר מדברים על סכומים שמאפשרים תכנון פיננסי רציני, ואולי גם מחשבה על השוואת ריביות על פקדונות כדי לשמור על הכסף בתקופות שבין פרויקט לפרויקט.

חשוב לזכור שהכנסות אלו הן לפני מס, ולרוב גם לא רציפות. תסריטאי יכול לכתוב כמה חודשים, להרוויח סכום נאה, ואז להיות בחודשים של "יובש" עד הפרויקט הבא. לכן, ניהול תקציב נבון וחיסכון הם קריטיים במקצוע הזה.

הפיננסים מאחורי הקלעים: איך מנהלים את "שכר הסופר"?

החיים כפרילנסר, ובפרט כתסריטאי, דורשים משמעת פיננסית גבוהה. אין משכורת קבועה שנכנסת כל חודש, ולכן תסריטאים חייבים ללמוד להיות המנהלים הפיננסיים של עצמם. זה אומר:

  • בניית תקציב חודשי ושנתי: גם כשאין הכנסה קבועה, חייבים לדעת מה ההוצאות הקבועות ומה נשאר.
  • הפרשת כספים למס: תסריטאים הם עצמאיים לרוב, וצריכים לדאוג לתשלום מס הכנסה, מע"מ, וביטוח לאומי.
  • קרן חירום: מכיוון שהעבודה אינה יציבה, חובה שתהיה קרן חירום שתספיק למחיה של לפחות 3-6 חודשים.
  • השקעות: לאחר שיש כרית ביטחון, כדאי לחשוב על איך לחסוך בקלות ולהשקיע את הכסף באפיקים שונים כדי לייצר הכנסה פסיבית.

הומור וציניות בצד, ניהול כספים הוא המפתח לחיים יציבים ונטולי דאגות במקצוע המרתק אך הלא יציב הזה. מי שמתעלם מהצד הפיננסי, עלול למצוא את עצמו כותב סיפורים מרגשים על המסך, אבל חי סיפור דרמה בכיס שלו.

3 טיפים מהעולם האמיתי כדי לא רק לשרוד, אלא לשגשג

1. יצירת רשת קשרים (נטוורקינג): מי אתם מכירים, ולא רק מה אתם יודעים?

בעולם התסריטאות, כמו בתעשיות יצירתיות רבות, קשרים הם זהב. לכו לכנסים, לאירועים, להשקות, פגשו אנשים, דברו, תהיו מעניינים. לעיתים קרובות, הפרויקט הבא שלכם יגיע דרך מישהו שפגשתם, ולא דרך "מכרז" רשמי. הומור עצמי וקלילות יכולים לפתוח דלתות טוב יותר מכל קורות חיים יבשים.

2. גיוון מקורות הכנסה: לא לשים את כל המילים בסל אחד

עד שתהפכו לתסריטאים מבוססים שמרוויחים סכומים שיגרמו לכם לחשוב על השקעות משתלמות ל-100 אלף דולר, כדאי לחשוב על גיוון. זה יכול להיות הוראת כתיבה, כתיבת תוכן שיווקי, כתיבה עיתונאית, או אפילו כתיבת ביוגרפיות. כל עוד אתם כותבים, אתם מפתחים את השריר היצירתי וגם מביאים כסף הביתה. אל תתביישו לעסוק בכמה דברים במקביל. זו לא בגידה באמנות, זו הישרדות חכמה.

3. ללמוד, ללמוד, ללמוד: כי גם הסיפורים מתפתחים

העולם משתנה, הטכנולוגיה מתקדמת, וגם הדרכים שבהן מספרים סיפורים מתפתחות. הישארו מעודכנים בטרנדים חדשים, בטכניקות כתיבה, בפורמטים חדשים (VR, AR, סדרות אינטראקטיביות). השתתפו בסדנאות, קראו ספרים, צפו בסדרות וסרטים עם "עין מקצועית". השקעה עצמית בידע היא השקעה שאין לה תשואה שנתית – היא בלתי ניתנת למדידה, אבל היא ענקית.

אז, האם להיות תסריטאי זה כרטיס טיסה לעושר מופלג? עבור מעטים מאוד, כן. עבור הרוב המכריע, זו עבודה קשה, מרתקת, מאתגרת, שדורשת הרבה מאוד נחישות, כישרון, ובעיקר – הבנה פיננסית. אבל דבר אחד בטוח: היכולת לספר סיפורים ולגעת באנשים היא נכס שלא יסולא בפז. אם אתם רואים את עצמכם בתפקיד הזה, חבשו את כובע היזם, חפשו את האנקדוטה הבאה, וצאו לדרך. עם קצת מזל, הרבה עבודה קשה, והבנה של איך הכסף עובד, הסיפור הבא שלכם יהיה לא רק על המסך, אלא גם בבנק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top