שמעתם פעם את המטוס ממריא והתחלתם לפנטז? ריח הדלק, הרעש העוצמתי, הדיוק שבביצוע והתחושה הזו של לכבוש את השמיים? רובנו רואים את הטייס במדי הדגל הלבנים, פניו רציניות ומלאות ביטחון, ותוהים: "וואו, בטח הוא מרוויח הון תועפות!". ובכן, ברוכים הבאים למסע מרתק אל תוך תלוש השכר של אחד המקצועות הנחשקים והמתגמלים ביותר בעולם. אם חשבתם שזה רק טיסה והנאה, תתכוננו לגלות עולם שלם של השקעה, אחריות… וכן, גם סכומים לא מבוטלים שישאירו אתכם מרחפים.
אנחנו עומדים לפרק כאן כל בורג וכל מנוע פיננסי שקשור למקצוע הזה. נבין מה באמת מניע את השכר כלפי מעלה, אילו גורמים סמויים משפיעים על הסכום הסופי שאתם רואים בבנק, ואיך טייסים מוצלחים מצליחים לבנות עתיד כלכלי איתן לא רק באוויר, אלא גם על הקרקע. תתכוננו, כי עד סוף המאמר הזה, לא רק שתבינו בדיוק כמה טייס מרוויח, אלא גם תרגישו שקיבלתם כרטיס טיסה למחלקה ראשונה אל תוך נבכי העולם הפיננסי של הטייסים. נתחיל?
1. השמיים הם הגבול? כמה באמת שווה טייס בחברת תעופה?
השאלה "כמה מרוויח טייס" דומה לשאלה "כמה עולה מכונית?". התשובה היא… תלוי. תלוי בהמון גורמים, חלקם צפויים וחלקם פחות. אבל בואו לא נתייאש. אנחנו כאן כדי לעשות סדר בבלאגן ולספק לכם את כל הנתונים, בצורה שקופה וברורה, כיאה למקצוע שדורש שקיפות ודיוק.
הטיסה הראשונה: המסלול הארוך עד למשכורת החלומות
לפני שמתחילים לספור שטרות, צריך להבין שטייס לא נולד עם כנפיים (או עם רישיון). מדובר במסע ארוך, יקר ותובעני. הכשרת טייס, בין אם במסלול צבאי (צה"ל) ובין אם במסלול אזרחי פרטי, דורשת השקעת זמן, אנרגיה וגם לא מעט כסף. מדובר במאות אלפי שקלים של עלויות הכשרה במקרה האזרחי, וגם במסלול הצבאי, זו מחויבות ארוכת שנים ואינטנסיבית ביותר. אז לפני שרואים את שכר הקברניט המרשים, צריך לעבור דרך לא קצרה.
טייסים מתחילים, או "קציני ראשון" (First Officers), מרוויחים באופן טבעי פחות מקברניטים מנוסים. הם צוברים שעות טיסה, ניסיון, וגם משלמים את שכר הלימוד של הקריירה. בתקופה הזו, כלל הזהב הראשון, עוד לפני שהמטוס ממריא, הוא לדעת איך לחסוך כסף כל חודש כדי לנהל את ההוצאות ההתחלתיות ולהתכונן לימים שבהם השכר יזנק.
לרובם, התקופה הראשונה מאופיינת בשכר צנוע יחסית, כזה שמכסה הוצאות מחיה בסיסיות, ולאו דווקא מאפשר חיי מותרות. מומלץ לפתוח חשבון בנק לצעירים כבר בשלבים מוקדמים של הלימודים, כדי לנהל את הכספים בצורה מסודרת וללמוד הרגלי חיסכון נכונים עוד לפני שמגיעים למשכורות הגדולות.
2. גורמים משפיעים: מה מניע את השכר למעלה (או למטה)?
אז מהם המנועים שמזניקים את המשכורת של הטייס, או חלילה מקרקעים אותה? קיימים כמה גורמי מפתח שכל מי שחולם על המקצוע (או סתם סקרן) צריך להכיר:
- דרגה וותק: זה אולי ברור מאליו, אבל קברניט מנוסה שמטיס מטוסי רחבי גוף (Wide-body) כבר עשרות שנים ירוויח משמעותית יותר מקצין ראשון צעיר. הוותק והדרגה הם לרוב הפקטור המשמעותי ביותר בשכר.
- סוג המטוס: הטסת בואינג 747 או איירבוס A380 מסובכת ומורכבת יותר מהטסת מטוס קטן יותר. בהתאם, גם השכר גבוה יותר. ככל שהמטוס גדול יותר, מודרני יותר, ודורש הכשרה ספציפית ויקרה יותר, כך גם התגמול.
- חברת התעופה: יש הבדלים עצומים בין חברות תעופה שונות. חברות דגל גדולות (Legacy Carriers) כמו אל על, לופטהנזה או יונייטד, נוטות לשלם שכר גבוה יותר מחברות לואו-קוסט (Low-cost) או חברות קטנות יותר.
- מיקום גיאוגרפי: השכר משתנה מאוד בין מדינות ויבשות. טייס בארה"ב או במפרץ הפרסי יכול להרוויח אחרת לגמרי מטייס באירופה או באסיה, גם אם הוא באותה דרגה ובאותה חברה. יוקר המחיה והביקוש לטייסים משחקים כאן תפקיד מרכזי.
- שעות טיסה: חלק ניכר משכר הטייס מבוסס על שעות טיסה בפועל. ככל שיותר שעות טיסה נרשמות, כך המשכורת גבוהה יותר, כמובן בגבולות המותר והבטוח.
- הסכמים קיבוציים: בהרבה חברות תעופה, תנאי השכר וההטבות נקבעים על ידי הסכמים קיבוציים חזקים מול ועדי טייסים. אלו לרוב מבטיחים שכר ותנאים טובים יותר.
3. הצצה אל תלוש השכר: מספרים אמיתיים מהקוקפיט (בישראל ובעולם)
בואו נדבר במספרים, כי בסופו של דבר, בשביל זה התכנסנו, נכון? חשוב לזכור שהנתונים הם הערכות וטווחים, והם יכולים להשתנות.
טייס בחברת תעופה ישראלית: הקסם המקומי
בישראל, טייסים בחברות התעופה הגדולות נהנים משכר שנחשב לגבוה מאוד במשק. השכר מושפע ישירות מהוותק, הדרגה (קצין ראשון מול קברניט) וסוג המטוס.
- קצין ראשון מתחיל (1-3 שנות ותק): יכול להרוויח בין 20,000 ל-35,000 ש"ח ברוטו בחודש. זה נשמע המון, אבל זכרו את עלויות ההכשרה וההשקעה העצומה שנדרשה כדי להגיע לפה.
- קצין ראשון מנוסה (3-7 שנות ותק): הטווח יכול לעלות ל-35,000 עד 50,000 ש"ח ברוטו.
- קברניט מתחיל (עד 5 שנות ותק כקברניט): השכר כבר מזנק ל-50,000 עד 70,000 ש"ח ברוטו בחודש. זה כבר משכורת של מנכ"ל בחברות רבות במשק הישראלי!
- קברניט בכיר (מעל 5 שנות ותק כקברניט, מטוסי רחבי גוף): כאן אנחנו כבר מדברים על סכומים שיכולים להגיע ל-70,000, 80,000 ואפילו 100,000 ש"ח ברוטו בחודש ויותר. כן, קראתם נכון. זהו אחד המקצועות המתגמלים ביותר.
טייסים בחו"ל: כשג'מבו פוגש בדולר
בארצות הברית, אירופה והמפרץ הפרסי, השכר יכול להיות אף גבוה יותר, במיוחד בחברות תעופה ענקיות או בתקופות של מחסור בטייסים.
- ארה"ב (חברות תעופה גדולות כמו דלתא, יונייטד, אמריקן):
- קצין ראשון: 70,000 – 150,000 דולר בשנה.
- קברניט: 150,000 – 300,000 דולר בשנה. קברניטים בכירים מאוד יכולים לטפס גם מעל 400,000 דולר בשנה.
- אירופה (לופטהנזה, בריטיש איירווייס, אייר פראנס):
- קצין ראשון: 60,000 – 120,000 אירו בשנה.
- קברניט: 120,000 – 250,000 אירו בשנה.
- המפרץ הפרסי (אמירטס, קטאר איירווייז, איתיחאד): חברות אלו ידועות בתנאי שכר מצוינים, לעיתים כולל פטור ממס (במדינות מסוימות) והטבות נלוות.
- קצין ראשון: 80,000 – 150,000 דולר בשנה.
- קברניט: 150,000 – 300,000 דולר בשנה, ולעיתים יותר, בתוספת הטבות מגורים וחינוך לילדים.
4. מעבר למשכורת הבסיס: בונוסים, הטבות ותוספות שוות זהב!
המשכורת הבסיסית היא רק קצה המזלג. תעשיית התעופה מפנקת את הטייסים שלה עם מגוון רחב של הטבות ותוספות שמשדרגות משמעותית את השכר הכולל ואת איכות החיים:
- דמי אש"ל (Per Diem): כשהטייסים שוהים מחוץ לביתם, הם מקבלים תשלום יומי עבור הוצאות מחיה. זה מצטבר לסכומים נאים מאוד.
- בונוסים על שעות טיסה / תפוקה: מעבר לשכר הבסיס, הרבה חברות מתגמלות על שעות טיסה בפועל, על טיסות ארוכות במיוחד או על יעדים מבוקשים.
- הטבות פנסיה וביטוחים: תוכניות פנסיה נדיבות, קרנות השתלמות ואפשרויות ביטוח בריאות וחיים מקיפות הן סטנדרט במקצוע. היכולת לתכנן פרישה מוקדמת הופכת למציאותית יותר עבור טייסים רבים בזכות התנאים הללו.
- הטבות נסיעה: הנחות משמעותיות (או טיסות חינם) לטייסים ובני משפחותיהם, הן בטיסות החברה והן בחברות תעופה שותפות. מי לא רוצה לטוס מסביב לעולם כמעט בחינם?
- ותק ודרגות: תוספות שכר אוטומטיות עם צבירת ותק וקידום בדרגות.
- הכשרות וריענונים: כל ההכשרות, הסימולטורים וריענוני הרישיונות (שהם יקרים מאוד) ממומנים על ידי חברת התעופה.
5. האם כולם יכולים להרוויח כמו טייס? על ההשקעה והתשואה של הקריירה הזו
להיות טייס זה לא רק ללבוש מדים וללחוץ על כפתורים. זו קריירה שדורשת המון, אבל גם מחזירה בענק. ההשקעה הראשונית, בזמן ובכסף, עצומה. המסלול ארוך, תובעני, ומעט מאוד אנשים מצליחים לעמוד בקריטריונים המחמירים.
אבל מי שעובר את כל המשוכות, זוכה בקריירה מתגמלת לא רק מבחינה כלכלית, אלא גם מבחינת סיפוק אישי, יוקרה ואפשרויות לראות עולם. העובדה שהשכר גבוה כל כך מאפשרת לטייסים לתכנן את עתידם הפיננסי בצורה חכמה ומחושבת.
איך לתכנן את העתיד הפיננסי עם שכר טייס? 3 טיפים חכמים!
- להתחיל להשקיע מוקדם, ובתבונה: עם משכורות כאלה, הפיתוי "לחיות טוב" גדול. אבל החוכמה היא לא רק להרוויח הרבה, אלא לדעת מה לעשות עם הכסף. להתחיל להשקיע, בצורה מגוונת וחכמה, זה המפתח לצבירת הון אמיתי. אם יש לכם כבר כמה עשרות או מאות אלפי דולרים פנויים ואתם שואלים איפה להשקיע 100 אלף דולר, אתם כבר בדרך הנכונה.
- לגוון את תיק ההשקעות: אל תשימו את כל הביצים באותו סל. בין אם אתם מתלבטים איפה להשקיע 200 אלף שקל או שכבר הגעתם לסכומים מכובדים ואתם בודקים איפה להשקיע 500 אלף שקל, תמיד חשוב לפזר סיכונים. נדל"ן, למשל, הוא אפיק פופולרי. אין כמו השקעה בנדל"ן בישראל כדי לגדר את עצמכם מפני תנודות בשוק המניות.
- לחשוב בגדול, לתכנן לטווח ארוך: עם שכר טייס, המטרה של איך לחסוך מיליון שקלים היא לא חלום רחוק, אלא יעד בר השגה. כדי להגיע לשם, חשוב להבין איך מחשבים תשואה שנתית על ההשקעות שלכם ולעקוב אחרי הביצועים. זה מאפשר להתאים את האסטרטגיה ולמקסם את הצמיחה של ההון.
6. שאלות ותשובות מהירות: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול!
כמו תמיד, יש כמה שאלות שחוזרות על עצמן. הנה התשובות הכי מדויקות שיש:
-
שאלה: האם יש הבדל משמעותי בשכר בין טייסי מטען לטייסי נוסעים?
תשובה: לרוב, טייסי מטען בחברות גדולות יכולים להרוויח שכר דומה או אף גבוה יותר מטייסי נוסעים, במיוחד אם הם מטיסים מטוסים גדולים ליעדים ארוכי טווח. שעות העבודה יכולות להיות שונות, עם יותר טיסות לילה.
-
שאלה: מהם הסיכונים הפיננסיים במקצוע?
תשובה: למרות השכר הגבוה, המקצוע אינו חף מסיכונים. בעיות רפואיות שמונעות המשך טיסה יכולות לסיים קריירה בן רגע. גם משברים כלכליים בתעשיית התעופה (כמו בתקופת הקורונה) יכולים להוביל לפיטורים או צמצום משמעותי בשכר. לכן, חיסכון וניהול פיננסי נבון הם קריטיים.
-
שאלה: האם טייסים עובדים הרבה שעות?
תשובה: כן, מדובר במקצוע תובעני עם שעות עבודה רבות, כולל סופי שבוע, חגים ולילות. עם זאת, יש מגבלות חוקיות קפדניות על שעות טיסה ומנוחה כדי להבטיח בטיחות ורווחת הטייסים.
-
שאלה: האם שכר הטייסים עלה או ירד בשנים האחרונות?
תשובה: באופן כללי, שכר הטייסים נשאר גבוה ואף עלה בחברות רבות, במיוחד לנוכח המחסור העולמי בטייסים מנוסים. עם זאת, יש תמיד תנודות בהתאם למצב הכלכלי של חברות התעופה והביקוש העולמי.
-
שאלה: כמה זמן לוקח להגיע לשכר קברניט בכיר?
תשובה: זה תהליך שלוקח זמן. לרוב, טייס יצבור לפחות 5-10 שנות ניסיון כקצין ראשון לפני שיקודם לקברניט. ואז, עוד כ-5-10 שנים נוספות כקברניט כדי להגיע לדרגות הבכירות ביותר, תלוי בקצב הקידום בחברה ובסוג המטוסים.
ובכן, הנה נחתנו בשלום. עברנו מסע מעמיק אל תוך העולם הפיננסי של הטייסים, הבנו את המורכבויות, המספרים, הבונוסים והאפשרויות. מדובר ללא ספק באחד המקצועות המעניינים, המאתגרים והמתגמלים ביותר שיש, עם פוטנציאל אדיר לצמיחה כלכלית.
אז בפעם הבאה שתראו טייס עובר לידכם בנמל התעופה, תוכלו להעריך לא רק את המיומנות והאחריות העצומה שעל כתפיו, אלא גם את הדרך הארוכה והמפותלת שעבר, ואת התגמול הכלכלי שמגיע לו בזכותה. זה לא רק מקצוע, זו השקעה, וזו השקעה שמניבה תשואה מדהימה. תזכרו, השמיים הם באמת הגבול – גם כשזה מגיע לחשבון הבנק.

דניאל באנקו הוא המייסד של אתר Banku, פלטפורמה מקצועית בתחום הפיננסים. בעל ניסיון עשיר עם השקעות בשוק ההון, נדל"ן בארץ ובחו"ל וגם כלכלי אישי. דניאל מקדם ידע פיננסי בגובה העיניים ומסייע לאלפי משפחות לקבל החלטות חכמות ובטוחות. האתר משלב כלים מעשיים, מדריכים ועדכונים מהשטח.
