כמה מרוויח סופר או סופרת ואיך להרוויח יותר

כמה באמת שווה מילה כתובה? המספרים שמסתתרים מאחורי הקלעים של עולם הספרות

אז אתם חולמים לכתוב את רב המכר הבא, להתעורר מפורסמים, והכי חשוב – לגלות שהבנקאי שלכם מתקשר רק כדי לברך אתכם על היתרה העצומה בחשבון? נפלא! נראה שיש לכם דמיון עשיר, וזה, כידוע, חומר גלם חשוב לסופרים. אבל בואו נוריד קצת את הפנטזיה מהמדף הגבוה, ניקח נשימה עמוקה ונצלול יחד לעולם המספרים היבש, שלפעמים קצת פחות נוצץ ממסיבת השקת ספרים יוקרתית. כי הרי, בסופו של יום, גם ההשראה הגדולה ביותר לא תשלם לכם את חשבון החשמל, נכון?

במאמר הזה, אנחנו הולכים לפרק כל בורג וכל שקל (או דולר) שקשורים להכנסות של סופרים וסופרות. נגלה לכם מאיפה באמת מגיע הכסף, כמה אפשר לצפות להרוויח – ולמה רוב הסופרים לא בהכרח מפסיקים את עבודת היום שלהם. נראה לכם שההשקעה בכתיבה היא לא רק רגשית, אלא גם פיננסית, ואיך אתם יכולים לדאוג שהסיפור שלכם יהיה גם סיפור הצלחה כלכלי. אם אתם רוצים להבין איך הופכים תשוקה למקצוע, או לפחות לתחביב משתלם, תמשיכו לקרוא. אתם עומדים לגלות דברים שישנו את האופן שבו אתם מסתכלים על עולם הספרות – ועל חשבון הבנק שלכם.

המיתוס מול המציאות: מה באמת קורה בחשבון הבנק של סופר?

האם כל סופר הוא ג'יי. קיי. רולינג? רמז: כנראה שלא.

הדבר הראשון שחשוב להבין הוא ש"סופר" זו לא הגדרה אחידה, בטח לא מבחינה כלכלית. יש סופרים שכותבים ספר אחד בחיים, יש כאלה שמוציאים ספר כל שנה, ויש את אלו שפשוט כותבים כל הזמן – אבל אף אחד לא קורא. (טוב, אולי קצת ציני, אבל היי, מציאותי). טווח ההכנסות של סופרים עצום, והוא נפרש בין אפס עגול (כן, קורה, והרבה) ועד מיליוני דולרים (לקומץ נבחר שאת שמותיהם אתם מכירים היטב).

לרוב הסופרים, הכתיבה היא לא מקור ההכנסה העיקרי, לפחות לא בהתחלה. היא יכולה להיות תחביב יקר, עבודה צדדית, או חלום שדורש המון השקעה. רק חלק קטן מצליח להתפרנס אך ורק מכתיבה, וגם אז, לרוב מדובר ביותר מאשר כתיבת ספרי פנטזיה למבוגרים צעירים.

פירוק הכנסות: מאיפה מגיע הכסף? (ולא, זה לא קסם!)

מכירת ספרים: רויאלטי, מקדמות וחלומות בהקיץ

כשחושבים על כסף של סופרים, המילה הראשונה שעולה לראש היא לרוב "רויאלטי". וזו אכן דרך הכנסה מרכזית, אבל היא לא היחידה, ובטח לא תמיד הדרך הקלה ביותר.

  • מקדמות (Advances): כשמוציא לאור מסורתי רוכש את זכויות הספר שלכם, הוא משלם לכם מקדמה. זהו למעשה סכום כסף המשולם מראש על חשבון הרווחים העתידיים של הספר. הטווח? הוא יכול לנוע מכמה אלפי שקלים בודדים לסופר חדש ועד מאות אלפי דולרים לכוכבי על. החיסרון? אם הספר לא מצליח מספיק כדי "לכסות" את המקדמה במכירות, לא תקבלו רויאלטי נוסף עד שסכום המכירות יעבור את המקדמה. אבל היי, הכסף של המקדמה נשאר אצלכם, גם אם הספר לא מכר מספיק. לא רע, נכון?
  • רויאלטי (Royalties): אחרי שהמקדמה "כוסתה", אתם מתחילים לקבל אחוז ממכירות הספר. האחוז הזה משתנה בין הוצאות לאור, בין פורמטים (כריכה קשה, רכה, אלקטרונית), ובין סוגי ספרים. בדרך כלל, הוא נע בין 5% ל-15% ממחיר המחירון או מהרווח הנקי של ההוצאה. נשמע מעט? לרוב זה אכן כך, במיוחד כשלוקחים בחשבון את כל הגורמים המתווכים.
  • הוצאה עצמית (Self-Publishing): כאן, אתם בעצם ההוצאה לאור. אתם משלמים על עריכה, עימוד, עיצוב כריכה, שיווק – אבל גם מקבלים אחוז רויאלטי גבוה יותר, שיכול להגיע גם ל-70% (בפלטפורמות כמו אמזון קינדל). זה אומר יותר סיכון, יותר עבודה, אבל פוטנציאל רווח גדול בהרבה אם אתם מצליחים לנהל את הכל כמו עסק לכל דבר.

מעבר לדפים: הזדמנויות הכנסה נסתרות (ולא כל כך נסתרות)

סופר חכם לא שם את כל המילים בסל אחד. הנה כמה מקורות הכנסה נוספים שסופרים רבים מסתמכים עליהם:

  • כתיבת תוכן ופרילנס (Freelance Writing): זהו הלחם והחמאה של המון סופרים בתחילת דרכם (וגם כאלה עם ותק). כתיבת מאמרים, בלוגים, תוכן שיווקי, קופירייטינג, או כתיבה טכנית יכולה לספק זרם הכנסה קבוע ויציב יותר מאשר רויאלטי על ספרים. והאמת, זה גם משפר את יכולות הכתיבה. מתלבטים איך להתחיל לייצר כסף כבר בגיל צעיר? יש לא מעט דרכים לעשות כסף בגיל 14 שיכולות להיות רלוונטיות גם למבוגרים, רק בהיקף אחר כמובן.
  • הרצאות, סדנאות וסדנאות כתיבה: אם אתם סופרים מוכרים עם סיפור אישי מרתק או מומחיות ספציפית, תוכלו להרצות בכנסים, בבתי ספר או בחוגי בית. סדנאות כתיבה הן גם דרך מצוינת לתרגם ידע לכסף.
  • זכויות משניות (Subsidiary Rights): אלו הן זכויות לתרגום, לסרטים, לסדרות טלוויזיה, לספרי שמע, למחזות ועוד. אם הסיפור שלכם תופס, הפוטנציאל כאן הוא עצום, אבל לרוב מדובר ביוצאי דופן.
  • מלגות ופרסים ספרותיים: לעיתים רחוקות, אבל בהחלט קיימות מלגות ופרסים שיכולים לספק תמיכה כספית משמעותית, במיוחד לסופרים בתחילת דרכם או לכותבי פרוזה עיונית וספרותית.

כשכותבים לא מספיק: המספרים המפתיעים מאחורי הקלעים

כמה *באמת* אפשר להרוויח? כמה דוגמאות לחיים האמיתיים

בואו נדבר במספרים, כי זה מה שאתם רוצים לדעת, נכון? זכרו, אלו הערכות כלליות בלבד, והשמיים הם הגבול (וגם התחתית של התחתית היא שם).

  • סופר מתחיל (הוצאה מסורתית): מקדמה של 5,000-15,000 ש"ח. רויאלטי של 7%-10%. סביר להניח שהמקדמה לא תכוסה במלואה, והכנסות נוספות מרויאלטי יהיו זניחות. הכנסה שנתית: נמוכה מאוד עד בינונית, תלויה בספרים הבאים.
  • סופר "מיינסטרים" (עם כמה ספרים מוצלחים): מקדמות גבוהות יותר (עשרות אלפי שקלים ואף מעל), ורויאלטי קבוע יותר מספרים קודמים. סביר להניח שישלב גם הכנסות מהרצאות או סדנאות. הכנסה שנתית: יכולה להגיע ל-80,000-200,000 ש"ח, אבל עם עבודה קשה ופיזור הכנסות.
  • סופר רבי מכר (כמו אלה שאתם רואים בטלוויזיה): מקדמות של מאות אלפי שקלים וצפונה. רויאלטי משמעותי, הכנסות מזכויות משניות, הרצאות, סרטים. הכנסה שנתית: יכולה להיות מיליוני שקלים. אבל בואו נודה באמת, אחוז קטן מאוד מהסופרים מגיע לכאן.
  • סופר בהוצאה עצמית (מצליח): יכול להרוויח אחוז גבוה יותר מכל מכירה, ולכן אם הוא מצליח לייצר נפח מכירות גדול ולשווק נכון, הפוטנציאל לרווח משמעותי קיים. הכנסה שנתית: יכולה להיות מ-0 ועד מאות אלפי שקלים, תלוי לחלוטין ביכולות השיווקיות של הסופר ובקהל הקוראים שבנה.

שאלות ותשובות מהעולם האמיתי של סופרים:

ש: האם חייבים סוכן ספרותי כדי להרוויח כסף מכתיבה?

ת: לא חייבים, אבל זה בהחלט יכול לעזור. סוכן ספרותי טוב מכיר את התעשייה, יודע לנהל משא ומתן על חוזים, ויכול למצוא לכם את ההוצאה לאור המתאימה. הוא גם גובה אחוז (בדרך כלל 15%-20%) מההכנסות שלכם, אז קחו את זה בחשבון.


המסע אל העצמאות הפיננסית: 3 דרכים שסופרים חייבים להכיר

אסטרטגיה 1: פיזור סיכונים (כי לסמוך רק על ספר אחד זה כמו לשים את כל הביצים בסל שבור)

כמו בכל עסק, ובמיוחד בעולם לא יציב כמו הספרות, פיזור סיכונים הוא קריטי. אל תסתמכו רק על ההכנסות מספרים. בנו לעצמכם מספר זרמי הכנסה. זה יכול להיות שילוב של כתיבת ספרים, כתיבת תוכן כפרילנס, הרצאות, ואפילו עבודה במשרה חלקית בתחום אחר. היציבות הזו תאפשר לכם להמשיך לכתוב בראש שקט יחסית.

תחשבו על זה כמו על תפריט: אתם לא אוכלים רק מנה אחת כל החיים. כך גם עם הכנסות. אם אתם רוצים ללמוד איך לחסוך כסף כל חודש, פיזור הכנסות הוא צעד ראשון והכרחי. כשיש לכם מספר מקורות, קל יותר לנהל את הכספים ולאגור חיסכון חכם בכל חודש, גם אם ההכנסות מהכתיבה עצמה משתנות.

אסטרטגיה 2: השקעות חכמות (כשמקדמה הופכת למנוע צמיחה)

קיבלתם מקדמה שמנה? מזל טוב! עכשיו, במקום לרוץ לקנות את כל הספרים בחנות (למרות שזה מפתה), תשקיעו את הכסף בחוכמה. מקדמה יכולה לשמש כהון התחלתי להשקעה, שתייצר לכם הכנסה פסיבית ותספק לכם גב כלכלי.

ש: האם כדאי להשקיע את כל המקדמה?

ת: לא בהכרח. תמיד מומלץ לשמור חלק כ"כרית ביטחון" למקרה של תקופות יבשות בכתיבה או להוצאות מחיה. חלק אחר אפשר להשקיע לטווח ארוך יותר.


אסטרטגיה 3: חשבון בנק ייעודי (כי עסק זה עסק, גם אם הוא נראה כמו חלום)

גם אם אתם סופרים מתחילים, או רואים את הכתיבה כתחביב משתלם, חשוב לנהל את הכספים שלכם בצורה מסודרת. פתחו חשבון בנק נפרד להכנסות והוצאות של הכתיבה. זה יעזור לכם לעקוב אחרי הרווחים, לנהל תקציב, ולהתכונן לתשלומי מיסים. אם אתם הורים לילדים מתבגרים שמתחילים לגלות עניין בעולם הפיננסי, תמיד טוב ללמוד על חשבון בנק לצעירים ואיך לפתוח אחד כזה – זה שיעור חשוב לעתיד.

ש: מהן ההוצאות הנפוצות של סופר?

ת: עריכה לשונית, עריכת תוכן, עיצוב כריכה, שיווק, רכישת ספרים אחרים למחקר, כנסים, סדנאות כתיבה, תוכנות כתיבה, נסיעות, ובקיצור – כל מה שנדרש כדי להפוך רעיון לספר מוגמר ומוצלח.


אז איך מגיעים לסטטוס "סופר עשיר" (או לפחות "סופר שמצליח לשלם חשבונות")? 5 טיפים מפתיעים

1. לכתוב, לכתוב, לכתוב (כי מילים זה כסף)

זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל סופרים שמצליחים להרוויח כסף הם בדרך כלל סופרים שכותבים הרבה. ככל שיש לכם יותר ספרים בחוץ, כך גדל הסיכוי שאחד מהם יתפוס, ושקהל הקוראים שלכם יגדל. זו משוואה פשוטה: יותר מוצרים = יותר פוטנציאל מכירה.

2. להבין את השוק (לא כל סיפור הוא רבי מכר)

בסופו של דבר, ספר הוא מוצר. אתם לא רק אומנים, אתם גם יזמים. תבינו למי אתם כותבים, מה הקהל רוצה לקרוא, ואילו ז'אנרים פופולריים. מחקר שוק הוא לא מילה גסה, הוא כלי חיוני להצלחה.

3. מיתוג אישי (כי גם לסופרים יש מוניטין)

בעידן הדיגיטלי, סופרים חייבים להיות פעילים. בנו לכם קהילה, צרו קשר עם הקוראים שלכם, תהיו נוכחים ברשתות החברתיות. מיתוג אישי חזק יכול להפוך סופר אלמוני לסופר מבוקש, מה שמוביל ליותר מכירות, יותר הרצאות, ויותר כסף. אתם רוצים להיות מוכרים כמו שאתם רוצים שהספרים שלכם יהיו מוכרים.

4. לא לפחד מעבודות צדדיות (או: איך לשרוד עד שהפיקשן משתלם)

רוב הסופרים המצליחים התחילו עם עבודות נוספות. אין שום בושה בלהיות מורה, עורך, קופירייטר, או אפילו לעבוד במשרד, בזמן שאתם בונים את הקריירה הספרותית שלכם. למעשה, זה רק הופך אתכם לסופרים עשירים יותר בחוויות חיים. ואם אתם מחפשים רעיונות נוספים לייצר הכנסה, תמיד טוב לדעת על רעיונות להכנסה לנערים בגיל 14 – כי מי אמר שצריך לחכות לגיל מבוגר כדי להתחיל להרוויח?

5. ללמוד את הצד העסקי (כי אף אחד לא ינהל לך את הכסף טוב ממך)

הבנה בסיסית בכלכלה, פיננסים וניהול עסקי היא חובה לכל סופר שרוצה להתפרנס בכבוד. תלמדו על חוזים, על מיסוי, על השקעות. תדעו איך מחשבים תשואה שנתית על השקעות, כדי לדעת האם הכסף שלכם עובד מספיק קשה בשבילכם. הידע הזה יחסוך לכם המון כאבי ראש (וכסף) בעתיד.

ש: האם עדיף הוצאה לאור מסורתית או עצמאית מבחינה כלכלית?

ת: אין תשובה אחת. הוצאה מסורתית מציעה גיבוי מקצועי, הפצה רחבה יותר ויוקרה, אך עם אחוזי רויאלטי נמוכים. הוצאה עצמאית מציעה אחוזי רויאלטי גבוהים ושליטה מלאה, אך דורשת מהסופר לנהל את כל תהליכי העריכה, העיצוב והשיווק בעצמו. הבחירה תלויה במטרות שלכם וביכולות שלכם כיזמים.


אז הנה זה, התמונה המלאה. עולם הכתיבה הוא מרתק, מלא תשוקה, אבל גם דורש גישה פיננסית שקולה ומציאותית. להיות סופר זה לא רק לכתוב מילים יפות; זה גם לדעת לנהל תקציב, להבין את השוק, ולפזר סיכונים. וכן, זה אומר שלרוב אתם לא תרוויחו כמו ג'יי. קיי. רולינג, אבל היי, אולי ביום מן הימים תגיעו לשם – ואז בטח תדעו בדיוק איך לחסוך מיליון שקלים. עד אז, תמשיכו לכתוב, תמשיכו ללמוד, ואל תשכחו מדי פעם להציץ בחשבון הבנק. מי יודע, אולי תגלו שם הפתעה נעימה. העיקר שאתם נהנים מהמסע – ושהחשבונות משולמים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top