איך קונים מניות של טסלה ומרוויחים בגדול

שמעתם על טסלה?

ברור ששמעתם. אי אפשר לפתוח עיתון, אתר חדשות או פיד ברשת חברתית בלי להיתקל בשם הזה.

המכוניות החשמליות המגניבות, הטכנולוגיה העתידנית, המנכ"ל הכריזמטי (והקצת… בלתי צפוי?), והמניה… הו, המניה.

המניה הזו שזינקה לשחקים, יצרה מיליונרים, גרמה לאנליסטים לתלוש שערות, והפכה לסמל של חדשנות, שיבוש, וגם, בואו נודה, קצת טירוף.

ואתם? אתם יושבים בצד, מסתכלים על כל האקשן, וחושבים לעצמכם: "גם אני רוצה!".

אולי אתם מאמינים בחזון של אילון מאסק.

אולי אתם חושבים שמכוניות חשמליות הן העתיד (ספוילר: הן כנראה כן).

אולי אתם פשוט רוצים להרגיש חלק מהדבר הגדול הבא.

ואולי, רק אולי, אתם רוצים סיכוי להרוויח קצת (או הרבה) כסף על הדרך.

תהיה הסיבה אשר תהיה, הגעתם למקום הנכון.

במאמר הזה, אנחנו נפרק לגורמים את כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לקנות מניות של טסלה (TSLA).

בלי בולשיט, בלי ז'רגון מסובך מדי, ובלי להשאיר אתכם עם יותר שאלות מתשובות.

אנחנו נדבר על ה'למה', ה'איך', ה'איפה', וכמה זה יעלה לכם (כי תמיד יש עלויות, נכון?).

אז תתרווחו, קחו כוס קפה (או משהו חזק יותר, אנחנו לא שופטים), ובואו נצא לדרך. בסוף המאמר הזה, תדעו בדיוק איך להפוך מחולמים על טסלה, לבעלי מניות (פוטנציאליים) של טסלה.

מוכנים? קדימה.

למה דווקא טסלה? השאלה ששווה מיליארדים (או לפחות כמה דולרים)

אוקיי, אז למה בעצם כל ההייפ סביב טסלה?

הרי יש עוד יצרניות רכב בעולם, חלקן ותיקות ומבוססות בהרבה.

מה הופך את טסלה למיוחדת כל כך בעיני המשקיעים?

ובכן, התשובה היא לא פשוטה, אבל אפשר לזקק אותה לכמה נקודות עיקריות:

חדשנות משבשת: לא עוד יצרנית רכב

טסלה היא לא רק חברה שמייצרת מכוניות חשמליות.

היא חברת טכנולוגיה שמייצרת מכוניות חשמליות.

זה הבדל קריטי.

הם היו חלוצים בתחום, דחפו את הגבולות של מה שאפשרי עם סוללות, תוכנה, טעינה, ונהיגה אוטונומית (טוב, נו, "סיוע לנהג" מתקדם מאוד, אבל הבנתם את הכוונה).

הם בנו מערכת אקולוגית שלמה סביב המוצרים שלהם – מרשת הטעינה העילית (Superchargers) ועד לעדכוני תוכנה מהאוויר (OTA) שמשפרים את הרכב שלכם בזמן שאתם ישנים.

הגישה הזו, שדומה יותר לאפל או גוגל מאשר לפורד או ג'נרל מוטורס (בלי להעליב!), היא מה שמרגש את המשקיעים.

הם רואים פוטנציאל לצמיחה אדירה, לא רק ממכירת מכוניות, אלא גם מתוכנה, שירותים, אנרגיה סולארית ואגירת אנרגיה.

המנכ"ל: אפקט אילון מאסק

אי אפשר לדבר על טסלה בלי לדבר על אילון מאסק.

האיש הוא מותג בפני עצמו.

גאון, יזם סדרתי, איש חזון, ולפעמים… קצת טרול בטוויטר (סליחה, X).

המעורבות שלו, הכריזמה שלו, והיכולת שלו לייצר כותרות (לטוב ולרע) הן חלק בלתי נפרד מהסיפור של טסלה.

יש משקיעים שקונים את המניה בגלל מאסק, ויש כאלה שלמרות מאסק.

מה שבטוח, הוא גורם מרכזי בתמחור ובסנטימנט סביב המניה.

המספרים (כשנוח להם): צמיחה מסחררת

למרות התנודתיות, אי אפשר להתעלם מהצמיחה המרשימה של טסלה לאורך השנים.

מסירות הרכבים גדלות, ההכנסות מטפסות, והחברה הצליחה (סוף סוף!) להפוך לרווחית באופן עקבי.

כמובן, השוק תמיד מסתכל קדימה, והשאלה הגדולה היא האם טסלה תוכל לשמור על קצב הצמיחה הזה מול תחרות גוברת והאטה כלכלית אפשרית.

אבל המספרים ההיסטוריים בהחלט מספרים סיפור משכנע.

הבאזז והקהילה: יותר מסתם מניה

לטסלה יש קהילת מעריצים ותומכים נאמנה במיוחד.

בעלי רכבים, משקיעים, וחובבי טכנולוגיה שמאמינים בחברה ובמשימה שלה.

הבאזז הזה, שמתודלק על ידי המדיה החברתית והסיקור התקשורתי האינסופי, יוצר סוג של "אפקט רשת" סביב המניה.

לפעמים נדמה שהיא נסחרת לא רק על בסיס פונדמנטלי, אלא גם על בסיס… ובכן, הייפ.

וזה בסדר, כל עוד אתם מודעים לזה.

חשוב לזכור: כל היתרונות האלה מגיעים עם תג מחיר (תרתי משמע). מניית טסלה ידועה בתנודתיות הגבוהה שלה. היא יכולה לזנק ב-10% ביום אחד, ולצלול ב-15% למחרת. היא לא מתאימה לכל אחד, ובטח לא לבעלי לב חלש.


שאלות נפוצות על ה"למה טסלה?"

  • שאלה: האם זה לא מסוכן להשקיע בחברה כל כך תנודתית?
  • תשובה: בהחלט! תנודתיות גבוהה פירושה סיכון גבוה יותר. זו הסיבה שחשוב להשקיع רק כסף שאתם יכולים להרשות לעצמכם לסכן, ורצוי כחלק מתיק השקעות מגוון ולא לשים את כל הביצים בסל של טסלה (גם אם הוא חשמלי ומגניב).
  • שאלה: מה לגבי התחרות הגוברת בשוק הרכב החשמלי?
  • תשובה: נקודה מצוינת. יצרניות רכב ותיקות וסטארט-אפים חדשים נכנסים לשוק במלוא הכוח. זה בהחלט מהווה אתגר לטסלה, והיא תצטרך להמשיך לחדש ולהוביל כדי לשמור על היתרון שלה. השאלה היא האם השוק גדל מספיק מהר כדי שיהיה מקום לכולם, והאם טסלה תישאר השחקנית הדומיננטית.
  • שאלה: האם השווי של טסלה לא מנופח מדי?
  • תשובה: זו שאלת מיליון הדולר (או יותר נכון, טריליון הדולר, בשיא). מכפילי הרווח של טסלה היו גבוהים מאוד בהשוואה ליצרניות רכב מסורתיות. האם זה מוצדק בגלל פוטנציאל הצמיחה והטכנולוגיה? יש ויכוח ער בין אנליסטים. אין תשובה חד משמעית, וההחלטה אם המחיר "נכון" תלויה בציפיות שלכם לעתיד.
  • שאלה: אילון מאסק קצת… לא יציב לפעמים. זה לא משפיע לרעה?
  • תשובה: הציוצים וההתבטאויות של מאסק בהחלט יכולים להזיז את המניה בטווח הקצר, ולפעמים גם לגרום לכאבי ראש לדירקטוריון. מצד שני, רבים רואים בו את הכוח המניע מאחורי ההצלחה. זה חלק מה"חבילה" של השקעה בטסלה.
  • שאלה: חוץ ממכוניות, במה עוד טסלה עוסקת?
  • תשובה: טסלה היא הרבה יותר מחברת רכב. יש לה חטיבת אנרגיה משמעותית (Tesla Energy) שעוסקת בפאנלים סולאריים (Solar Roof), מערכות אגירת אנרגיה ביתיות (Powerwall) ותעשייתיות (Megapack). יש לה גם שאיפות בתחום הרובוטיקה (Optimus) והבינה המלאכותית. הפוטנציאל בתחומים אלה הוא חלק מהסיבה שהמשקיעים מוכנים לשלם פרמיה על המניה.

אוקיי, השתכנעתי (או לפחות סקרן)! איך לעזאזל קונים את הדבר הזה?

יפה. החלטתם שאתם רוצים נתח מעוגת הטסלה.

עכשיו מגיע החלק הפרקטי: איך מבצעים את הרכישה?

זה אולי נשמע מאיים בהתחלה, במיוחד אם אתם חדשים בעולם ההשקעות, אבל התהליך די פשוט כשמפרקים אותו לשלבים.

שלב 1: פתיחת חשבון מסחר (השער שלכם לוול סטריט)

כדי לקנות מניות של טסלה (שנסחרת בבורסת הנאסד"ק בארה"ב, תחת הסימול TSLA), אתם צריכים חשבון מסחר אצל ברוקר.

ברוקר הוא בעצם המתווך שלכם לשוק ההון.

יש לכם שתי אפשרויות עיקריות:

  1. ברוקר ישראלי: בתי ההשקעות הגדולים (פסגות, מיטב דש, אקסלנס וכו') והבנקים מציעים שירותי מסחר בניירות ערך זרים. היתרון הוא שאתם מתנהלים בעברית, מול גוף מוכר, והרגולציה ישראלית. החיסרון הוא שלפעמים העמלות על מסחר במניות זרות יכולות להיות גבוהות יותר (נדבר על זה בהמשך).
  2. ברוקר בינלאומי (זר): ישנם ברוקרים אמריקאים או אירופאים פופולריים מאוד כמו Interactive Brokers (IBKR), Charles Schwab, TD Ameritrade (שנרכשה על ידי שוואב), ואחרים. היתרון המרכזי הוא לרוב עמלות נמוכות משמעותית על מסחר במניות אמריקאיות. החיסרון הוא שההתנהלות באנגלית, פתיחת החשבון יכולה להיות מעט מורכבת יותר (אם כי היום זה די פשוט אונליין), ואתם כפופים לרגולציה זרה.

מה לבחור? זה תלוי בכם. אם אתם מתכננים לסחור בתדירות גבוהה או בסכומים גדולים, החיסכון בעמלות אצל ברוקר זר יכול להיות משמעותי.

אם אתם מעדיפים נוחות, שירות בעברית, ופחות התעסקות, ברוקר ישראלי יכול להיות הפתרון.

תהליך פתיחת החשבון, בין אם בארץ או בחו"ל, כולל בדרך כלל מילוי טפסים אונליין, אימות זהות (צילום תעודת זהות, הוכחת כתובת וכו'), וחתימה על הסכמים.

אל תיבהלו, זה סטנדרטי.

שלב 2: הפקדת כסף לחשבון (אי אפשר לקנות בלי דלק)

אחרי שהחשבון שלכם אושר, אתם צריכים להפקיד אליו כסף.

אם פתחתם חשבון בברוקר ישראלי, בדרך כלל מדובר בהעברה בנקאית פשוטה בשקלים.

אם פתחתם חשבון בברוקר זר, תצטרכו לבצע העברה בנקאית בינלאומית (Wire transfer) או להשתמש בשירותי העברת כספים אחרים.

שימו לב להמרת מט"ח!

מניית טסלה נסחרת בדולר אמריקאי (USD).

אם אתם מפקידים שקלים לחשבון ישראלי, תצטרכו להמיר אותם לדולרים דרך הברוקר לפני שתוכלו לקנות את המניה.

הברוקרים (וגם הבנקים) גובים עמלת המרה ושער ההמרה שלהם לא תמיד הכי אטרקטיבי.

אצל ברוקרים זרים, אתם יכולים לעיתים להפקיד ישירות דולרים (אם יש לכם חשבון דולרי), או להמיר מט"ח בתנאים טובים יותר דרך פלטפורמת המסחר עצמה.

בדקו את העלויות האלה מראש!

שלב 3: מציאת המניה וביצוע ההזמנה (הקליק המיוחל!)

הכסף בחשבון? יופי!

עכשיו נכנסים למערכת המסחר של הברוקר שלכם (בדרך כלל אתר אינטרנט או אפליקציה).

מחפשים את המניה. איך? לפי הטיקר שלה.

הטיקר הוא הסימול הייחודי של המניה בבורסה.

הטיקר של טסלה הוא TSLA.

תקלידו TSLA בשורת החיפוש, ותגיעו לדף המניה.

שם תראו את המחיר הנוכחי שלה (שמשתנה כל הזמן בשעות המסחר!), גרפים, חדשות, וכו'.

עכשיו, אתם צריכים להחליט איך לקנות:

סוגי פקודות קנייה עיקריים:

  • פקודת מרקט (Market Order): זו הפקודה הפשוטה ביותר. אתם אומרים לברוקר: "תקנה לי X מניות של טסלה במחיר השוק הנוכחי, מהר ככל האפשר". היתרון: הביצוע כמעט מובטח (כל עוד יש קונים ומוכרים). החיסרון: אין לכם שליטה על המחיר המדויק שתקבלו. אם המניה תנודתית מאוד (כמו טסלה!), המחיר שבו תתבצע העסקה יכול להיות קצת שונה ממה שראיתם שנייה לפני שלחצתם "קנה".
  • פקודת לימיט (Limit Order): כאן אתם קובעים את המחיר המקסימלי שאתם מוכנים לשלם למניה. אתם אומרים לברוקר: "תקנה לי X מניות של טסלה, אבל רק אם המחיר הוא Y דולר או פחות". היתרון: יש לכם שליטה על המחיר. החיסרון: אין הבטחה שהפקודה תתבצע. אם מחיר המניה לא ירד לרמה שקבעתם, פשוט לא תקנו אותה. אפשר לקבוע תוקף לפקודה (למשל, עד סוף יום המסחר, או עד שתבטלו אותה).

למתחילים, ובמיוחד במניה תנודתית כמו TSLA, פקודת לימיט היא לרוב הבחירה הזהירה יותר. היא מונעת הפתעות לא נעימות במחיר.

כמות המניות:

אתם צריכים להחליט כמה מניות לקנות.

בעבר, הייתם חייבים לקנות מניות שלמות. אם מניית טסלה נסחרה ב-200 דולר, הייתם צריכים לפחות 200 דולר (פלוס עמלות) כדי לקנות מניה אחת.

היום, רוב הברוקרים המודרניים (במיוחד הזרים, אבל גם חלק מהישראלים מתחילים לאפשר זאת) מציעים קנייה של חלקי מניות (Fractional Shares).

זה אומר שאתם יכולים להשקיע לפי סכום כסף, למשל "לקנות טסלה ב-50 דולר", ותקבלו שבריר מניה בהתאם למחיר הנוכחי.

זה מעולה למשקיעים קטנים שרוצים להתחיל בלי להתחייב לסכומים גדולים.

אז, אחרי שבחרתם סוג פקודה (נניח לימיט), קבעתם מחיר מקסימלי, והזנתם את הכמות הרצויה (מספר מניות או סכום כסף), אתם לוחצים על כפתור ה-"Buy" או "קנה".

זהו זה! שלחתם את ההוראה שלכם לבורסה.

אם זו פקודת מרקט, היא תתבצע כמעט מיד.

אם זו פקודת לימיט, היא תמתין עד שהתנאים שקבעתם יתמלאו.

תקבלו אישור מהברוקר כשהעסקה בוצעה.

מזל טוב! אתם עכשיו בעלים (גאים?) של מניות טסלה.

רגע, איפה קונים? ברוקר ישראלי או בינלאומי – הדילמה הנצחית

דיברנו קודם על שתי האפשרויות המרכזיות לפתיחת חשבון מסחר: ברוקר ישראלי או ברוקר בינלאומי.

בואו נרחיב קצת על היתרונות והחסרונות של כל אחת, כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת.

ברוקרים ישראלים (האופציה הביתית והמוכרת)

יתרונות:

  • נוחות ושפה: הכל בעברית – האתר, האפליקציה, שירות הלקוחות. אין מחסום שפה.
  • רגולציה מקומית: אתם תחת הפיקוח של רשות ניירות ערך הישראלית. זה יכול לתת תחושת ביטחון.
  • טיפול במיסוי: הברוקר הישראלי בדרך כלל מנכה מס במקור (25% על רווחי הון ריאליים) ומעביר אותו לרשויות המס. זה חוסך לכם התעסקות מסוימת, אם כי עדיין תצטרכו להגיש דוח שנתי אם יש לכם הכנסות נוספות או שאתם עצמאים.
  • פשטות הפקדה: קל להפקיד שקלים בהעברה בנקאית רגילה.

חסרונות:

  • עמלות גבוהות יותר (לרוב): זו הנקודה הכואבת. עמלות קנייה/מכירה של מניות זרות בברוקרים ישראלים יכולות להיות גבוהות משמעותית מאשר אצל ברוקרים זרים. לעיתים יש עמלת מינימום גבוהה לפעולה, דמי ניהול חודשיים/רבעוניים, ועמלות המרת מט"ח פחות אטרקטיביות.
  • מגוון מוגבל יותר (לפעמים): ייתכן שלא כל סוגי ניירות הערך או הפקודות המתקדמות יהיו זמינים.
  • פחות אפשרויות לחלקי מניות: לא כל הברוקרים הישראלים מציעים קנייה של חלקי מניות, או שהתנאים פחות נוחים.

ברוקרים בינלאומיים (האופציה הגלובלית והזולה?)

יתרונות:

  • עמלות נמוכות משמעותית: זה ה-Game Changer. ברוקרים כמו Interactive Brokers מציעים עמלות נמוכות מאוד (לפעמים סנטים בודדים למניה) על מסחר במניות אמריקאיות. אין לרוב דמי ניהול (מעל סכום מסוים), ועמלות המרת המט"ח תחרותיות מאוד.
  • מגוון רחב של מוצרים ושواقים: גישה למגוון עצום של מניות, תעודות סל, אופציות, חוזים עתידיים וכו', בבורסות רבות ברחבי העולם.
  • פלטפורמות מסחר מתקדמות: כלים ופונקציות מתקדמים יותר למשקיעים מנוסים (אך גם ממשקים פשוטים למתחילים).
  • קניית חלקי מניות: זמינה ונוחה מאוד אצל רוב הברוקרים הגדולים.

חסרונות:

  • שפה ואנגלית: ההתנהלות כולה באנגלית. אם אתם לא שולטים בשפה, זה יכול להיות מכשול.
  • תהליך פתיחת חשבון: יכול להיות מעט יותר מורכב ודורש יותר מסמכים (אם כי השתפר מאוד בשנים האחרונות).
  • העברת כספים: דורש העברה בינלאומית, שלפעמים כרוכה בעמלות מהבנק השולח.
  • טיפול במיסוי: הברוקר הזר לא מנכה מס ישראלי במקור. אתם אחראים לדווח על הרווחים שלכם לרשות המסים בישראל ולהגיש דוח שנתי. זה דורש קצת יותר התעסקות בירוקרטית. (הם כן ינכו מס זר במקור על דיבידנדים, אם טסלה תחלק כאלה בעתיד, ותצטרכו למלא טופס W-8BEN כדי להנות מאמנת מס).
  • רגולציה זרה: אתם כפופים לרגולציה של המדינה בה הברוקר יושב (לרוב ארה"ב או מדינה באירופה).

אז מה עדיף לכם?

אם אתם מתכננים להשקיע סכום קטן יחסית, אולי רק במניית טסלה, ולא רוצים להתעסק עם אנגלית ומיסוי עצמאי, ברוקר ישראלי יכול להיות פשוט ונוח יותר, למרות העמלות הגבוהות.

אם אתם רואים את עצמכם משקיעים באופן קבוע, בונים תיק השקעות מגוון במניות זרות, וחשוב לכם למזער עלויות – ברוקר בינלאומי הוא כנראה הבחירה הנכונה לטווח הארוך.

החיסכון בעמלות יכול להצטבר לסכומים משמעותיים לאורך זמן.

עלויות, עמלות וכל מה שמנסים להסתיר מכם (אבל אנחנו לא!)

דיברנו על זה קצת, אבל בואו נצלול לעומק העלויות הכרוכות בקניית מניית טסלה.

כי כמו שאומרים, אין ארוחות חינם, ובטח לא בוול סטריט.

הכרת העלויות האלה חיונית כדי להבין כמה באמת אתם משלמים, וכמה הרווח שלכם צריך להיות כדי לכסות אותן.

1. עמלת קנייה/מכירה (Commission)

זו העמלה שהברוקר גובה מכם על עצם ביצוע הפעולה של קנייה או מכירה.

  • ברוקרים ישראלים: לרוב גובים אחוז מסוים משווי העסקה, עם עמלת מינימום (לדוגמה, 0.1% משווי העסקה, מינימום 8$). אם אתם קונים מניה אחת של טסלה ב-200$, עמלת המינימום תהיה רלוונטית ותשלמו 8$. אם תקנו ב-10,000$, תשלמו 10$ (0.1%). שימו לב שהמספרים האלה הם דוגמאות בלבד ויכולים להשתנות מאוד בין הברוקרים.
  • ברוקרים בינלאומיים: רבים מהם עברו למודלים של עמלות נמוכות מאוד או אפילו אפס עמלות על מניות אמריקאיות (כמו Robinhood או חלק מהחשבונות בשוואב). ברוקרים כמו IBKR גובים עמלה נמוכה מאוד, לרוב לפי מספר המניות שקניתם (למשל, חצי סנט למניה, עם מינימום 1$). כלומר, על קניית 10 מניות טסלה תשלמו עמלה מינימלית של 1$. הבדל משמעותי!

2. עמלת המרת מט"ח (FX Conversion Fee)

אם אתם מפקידים שקלים וקונים מניה דולרית, תצטרכו להמיר את הכסף.

הברוקרים גובים על זה עמלה, שמתבטאת בדרך כלל ב"מרווח" משער החליפין הרשמי.

ככל שהמרווח גדול יותר, כך אתם משלמים יותר.

  • ברוקרים ישראלים / בנקים: המרווחים יכולים להיות די גבוהים, לפעמים חצי אחוז או אפילו אחוז שלם מעל או מתחת לשער היציג. על סכומים גדולים, זה מצטבר.
  • ברוקרים בינלאומיים: המרווחים לרוב נמוכים משמעותית, קרובים מאוד לשער הבין-בנקאי. ב-IBKR, למשל, העמלה מינימלית (כמה דולרים בודדים).

3. דמי ניהול חשבון / דמי טיפול (Account Fees / Custody Fees)

חלק מהברוקרים (בעיקר ישראלים) גובים דמי ניהול חודשיים, רבעוניים או שנתיים, רק על עצם החזקת החשבון.

זה יכול להיות סכום קבוע או אחוז מסוים משווי התיק.

חשוב לבדוק אם קיימים דמי ניהול כאלה, במיוחד אם אתם מתכננים להחזיק את המניה לטווח ארוך.

רוב הברוקרים הבינלאומיים הפופולריים אינם גובים דמי ניהול (או מוותרים עליהם מעל שווי חשבון מסוים).

4. עלויות "נסתרות" אחרות?

לפעמים יש עמלות נוספות על דברים כמו קבלת נתוני שוק בזמן אמת (real-time data), אי-פעילות בחשבון, העברת ניירות ערך לברוקר אחר, וכו'.

קראו היטב את תעריפון העמלות של הברוקר שבחרתם לפני שאתם פותחים חשבון.

השורה התחתונה לגבי עלויות:

אל תתנו לעמלות "לאכול" לכם את התשואה.

השוו בין הברוקרים השונים, הבינו בדיוק מה אתם משלמים, ונסו למזער את העלויות ככל האפשר, במיוחד אם אתם סוחרים בתדירות גבוהה או משקיעים לטווח ארוך.

החיסכון בעמלות הוא כסף שנשאר בכיס שלכם או מושקע מחדש.


עוד כמה שאלות ותשובות חשובות

  • שאלה: קניתי מניה בברוקר זר. איך משלמים מס על הרווחים?
  • תשובה: אתם צריכים להגיש דוח שנתי למס הכנסה בישראל ולדווח על רווחי ההון שנוצרו לכם ממכירת המניה. המס הוא 25% על הרווח הריאלי (כלומר, הרווח בניכוי אינפלציה). מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס שמבין בתחום שוק ההון, במיוחד אם יש לכם פעילות מסחר ענפה.
  • שאלה: האם אפשר לקנות מניית טסלה דרך קרן סל (ETF)?
  • תשובה: כן, בהחלט. טסלה היא רכיב משמעותי בהרבה מדדי מניות גדולים (כמו S&P 500 ו-Nasdaq 100) ובתעודות סל שעוקבות אחריהם (למשל, SPY, QQQ). יש גם תעודות סל שמתמקדות בתחום הרכב החשמלי או טכנולוגיות חדשניות, שטסלה מהווה חלק גדול מהן. קניית תעודת סל היא דרך טובה לקבל חשיפה לטסלה כחלק מפיזור רחב יותר.
  • שאלה: מה זה "שורט" על מניה ולמה שונאים את מי שעושה את זה לטסלה?
  • תשובה: מכירה בחסר ("שורט") היא אסטרטגיה שבה משקיע מהמר על ירידת מחיר המניה. הוא "לווה" מניות ממישהו אחר, מוכר אותן בשוק, ומקווה לקנות אותן בחזרה במחיר נמוך יותר בעתיד כדי להחזיר למי שהלווה לו. הפער הוא הרווח שלו. טסלה היא אחת המניות עם הכי הרבה פוזיציות שורט נגדה לאורך השנים, בגלל התמחור הגבוה והמחלוקות סביב החברה. אילון מאסק וקהילת תומכי טסלה נוטים לראות ב"שורטיסטים" אויבים שמנסים להפיל את המניה, מה שיוצר הרבה דרמה ורגש סביב הנושא.

קניתי! ועכשיו מה? (ספוילר: לא למכור בפאניקה בפעם הראשונה שהיא יורדת)

אז לחצתם על הכפתור, הפקודה בוצעה, ואתם רשמית מחזיקים במניות TSLA.

מזל טוב!

התחושה הראשונית היא בדרך כלל שילוב של התרגשות וקצת חרדה.

"מה עכשיו? אני צריך לבדוק את מחיר המניה כל 5 דקות?"

התשובה הקצרה היא: לא!

התשובה הארוכה יותר היא: זה תלוי באסטרטגיית ההשקעה שלכם, אבל כנראה שעדיין לא.

השקעה לטווח ארוך vs. מסחר לטווח קצר

לפני שבכלל קניתם, הייתם צריכים לשאול את עצמכם: למה אני קונה טסלה?

האם אתם מאמינים בפוטנציאל של החברה לטווח ארוך (שנים קדימה)?

או שאתם מנסים לתפוס תנועה קצרת טווח במחיר המניה (ימים, שבועות, חודשים)?

אם אתם משקיעים לטווח ארוך:

  • הדבר החשוב ביותר הוא סבלנות.
  • מניית טסלה, כבר אמרנו, תנודתית מאוד. יהיו ימים ואפילו שבועות של ירידות חדות. זה חלק מהמשחק.
  • אל תיכנסו לפאניקה ואל תמכרו רק בגלל שהמניה ירדה קצת (או הרבה).
  • תזכרו למה קניתם מלכתחילה. האם משהו מהותי בחברה השתנה? או שזו סתם תנודתיות של השוק?
  • מומלץ לא לבדוק את התיק כל יום. זה רק יגרום לכם ללחץ מיותר ועלול להוביל להחלטות אימפולסיביות.
  • תתמקדו בתמונה הגדולה: החדשנות של החברה, הצמיחה שלה, המיצוב שלה בשוק.
  • המשיכו לעקוב אחר הדוחות הכספיים והחדשות המשמעותיות, אבל אל תתרגשו מכל כותרת.

אם אתם סוחרים לטווח קצר:

  • זה משחק אחר לגמרי, והוא דורש הרבה יותר ידע, ניסיון, וזמן.
  • אתם צריכים להגדיר מראש נקודות כניסה ויציאה (גם לרווח וגם להפסד – Stop Loss).
  • אתם צריכים לעקוב אחרי השוק והגרפים באופן צמוד יותר.
  • זה הרבה יותר מסוכן ודורש משמעת ברזל.
  • אם אתם מתחילים, מאוד לא מומלץ להתחיל עם מסחר יומי או סווינג במניה תנודתית כמו טסלה.

פיזור, פיזור, פיזור!

גם אם אתם המעריצים הכי גדולים של טסלה, אל תשימו את כל כספי ההשקעות שלכם במניה אחת!

זה כלל הזהב של ההשקעות.

פיזור מפחית את הסיכון.

אם טסלה תתרסק (וכן, גם זה יכול לקרות), אתם לא רוצים שכל התיק שלכם יתרסק איתה.

החזיקו מניות של חברות אחרות, מתעשיות שונות, אולי גם תעודות סל רחבות, אג"ח, או נכסים אחרים.

טסלה יכולה להיות חלק מהתיק, אפילו חלק משמעותי אם אתם מאמינים בה מאוד, אבל לא התיק כולו.

להמשיך ללמוד ולהתעדכן

עולם ההשקעות והפיננסים משתנה כל הזמן.

וגם טסלה משתנה כל הזמן.

המשיכו לקרוא, ללמוד, ולהתעדכן.

עקבו אחרי חדשות כלכליות (ממקורות אמינים!), קראו דוחות של החברה, הבינו את הסביבה התחרותית.

ככל שתדעו יותר, כך תוכלו לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי ההשקעה שלכם.

סיכום: אז… לקנות או לא לקנות טסלה?

עברנו דרך ארוכה.

דיברנו על למה טסלה מרגשת כל כך, איך קונים אותה בפועל, איפה כדאי לפתוח חשבון, כמה זה עולה, ומה עושים אחרי הקנייה.

בשלב הזה, אתם אמורים להבין את התהליך הרבה יותר טוב.

אתם יודעים שצריך ברוקר (ישראלי או זר), צריך להפקיד כסף, להבין את סוגי הפקודות (מרקט או לימיט), להכיר את הטיקר (TSLA), ולהיות מודעים לעמלות השונות.

אתם גם מבינים שטסלה היא מניה תנודתית, שההשקעה בה כרוכה בסיכון, ושחשוב לא לשים את כל הביצים בסל אחד ולחשוב לטווח ארוך (אלא אם אתם סוחרים מנוסים שיודעים מה אתם עושים).

אז האם כדאי לקנות טסלה?

זו שאלה שאנחנו לא יכולים לענות עליה עבורכם.

זה תלוי במטרות הפיננסיות שלכם, בסובלנות שלכם לסיכון, באופק ההשקעה שלכם, ובאמונה שלכם בחברה ובפוטנציאל שלה.

מה שאנחנו כן יכולים לומר הוא זה: אם החלטתם שכן, עכשיו אתם יודעים איך לעשות את זה.

הכוח (והידע) בידיים שלכם.

בין אם תהפכו לבעלי מניות טסלה ובין אם לא, אנחנו מקווים שהמסע הזה בעולם ההשקעות היה מעניין ומלמד.

ובהצלחה במסע הפיננסי שלכם, לאן שלא ייקח אתכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top