איך קונים מניה של טסלה ומרוויחים כמו המשקיעים הגדולים

טוב, אז שמעתם על טסלה.

איך אפשר שלא לשמוע?

המכוניות החשמליות הכי סקסיות על הכביש.

האיש הכי צבעוני ומדובר בעולם בראש החברה (כן, אילון).

והגרף של המניה? רכבת הרים מטורפת שגרמה לכמה אנשים להתעשר בטירוף (ולאחרים… ובכן, לכסוס ציפורניים).

עכשיו, בואו נודה על האמת, יש סיכוי טוב שגם אתם התחלתם לפנטז.

לדמיין את עצמכם אומרים בשיחת סלון: "כן, אני? אה, אני מושקע קצת בטסלה".

נשמע טוב, נכון?

אבל אז מגיעה המציאות.

איך לעזאזל קונים את המניה הזאת? זה מסובך? זה יקר? צריך להיות גאון פיננסי?

תנשמו עמוק. הגעתם למקום הנכון.

במאמר הזה, אנחנו נפרק לגורמים את כל תהליך רכישת מניית טסלה (סימול: TSLA, תרשמו), מההתחלה ועד הסוף.

בלי בלבולי מוח מיותרים, בלי ז'רגון מסובך מדי.

פשוט, ברור, ולעניין.

המטרה שלנו? שאחרי שתסיימו לקרוא, תדעו בדיוק מה צריך לעשות, ותבינו שזה לא כזה מפחיד כמו שחשבתם.

אז קחו כוס קפה (או טקילה, אנחנו לא שופטים), ובואו נצא לדרך ונהפוך אתכם לבעלי מניות (פוטנציאליים) בחברה שמנסה לשנות את העולם.

מוכנים ללחוץ על הגז?

רגע, למה דווקא טסלה? ההייפ מוצדק? 🤔

לפני שרצים לקנות, בואו נעצור שנייה ונבין למה כולם מדברים על טסלה.

זה לא רק רכבים חשמליים מגניבים (אם כי, הם בהחלט מגניבים).

טסלה היא הרבה יותר מזה:

  • חדשנות משבשת: הם לא רק מייצרים מכוניות, הם חושבים מחדש על תחבורה, אנרגיה (סוללות, גגות סולאריים), ואפילו בינה מלאכותית (אוטונומיה!). זה מרגש, זה סקסי, וזה פוטנציאל צמיחה ענק.
  • ה"אילון פקטור": אילון מאסק הוא לא מנכ"ל רגיל. הוא איש חזון, פרובוקטור, גאון שיווקי, ולפעמים… קצת טרול. בין אם אוהבים אותו או לא, הוא יודע למשוך תשומת לב ולדחוף את החברה קדימה במהירות מסחררת.
  • קהילת מעריצים (ושונאים): יש כאלה שרואים בטסלה את העתיד ומוכנים להשקיע בה בכל מחיר. אחרים חושבים שהיא בועה מנופחת שתתפוצץ כל רגע. הקיצוניות הזו יוצרת המון עניין ותנודתיות במניה.
  • מספרים שמדברים (לפעמים): טסלה עברה דרך ארוכה מחברה הפסדית לחברה שמציגה רווחים מרשימים (בדרך כלל). היא מוכרת מאות אלפי מכוניות בשנה והופכת לכוח דומיננטי בשוק הרכב העולמי.

אבל, וזה אבל גדול, טסלה היא גם מניה תנודתית בטירוף.

המחיר שלה יכול לקפוץ למעלה או להתרסק למטה בתגובה לציוץ של אילון, דוח רבעוני, או סתם שמועה.

להשקיע בטסלה זה לא לחלשים.

זה דורש עצבי ברזל והבנה שמדובר בהשקעה עם פוטנציאל גבוה, אבל גם עם סיכון לא מבוטל.

אל תגידו שלא אמרנו.

אז, האם ההייפ מוצדק? התשובה היא… תלוי את מי שואלים.

מה שבטוח הוא שטסלה היא אחת החברות המסקרנות והמשפיעות ביותר בעולם כיום, וההשקעה בה היא בהחלט לא משעממת.

אוקיי, השתכנעתי! איך מתחילים לקנות מניות TSLA? 🚀

יופי, החלטתם לקפוץ למים העמוקים (או לפחות לטבול את הבוהן).

קניית מניית טסלה היא לא מסובכת כמו לשגר טיל לחלל (למרות שאילון עושה גם את זה).

הנה השלבים העיקריים, מפורטים ומוסברים:

שלב 1: בחירת ברוקר – השותף שלכם למסע 🤝

כדי לקנות מניות, אתם צריכים "ברוקר" (Broker) – גוף שמתווך ביניכם לבין הבורסה.

בישראל, יש לכם כמה אפשרויות עיקריות:

  • בנקים ישראליים: רוב הבנקים הגדולים מציעים שירותי מסחר בניירות ערך זרים דרך "בנק השקעות" או מחלקה ייעודית.
    • יתרונות: נוחות (הכל מרוכז במקום אחד), לפעמים יש יועץ אישי (אם אתם לקוחות גדולים מספיק).
    • חסרונות: עמלות גבוהות יותר בדרך כלל (גם על קנייה/מכירה וגם על המרת מט"ח), פלטפורמות מסחר פחות מתקדמות לפעמים.
  • בתי השקעות ישראליים: גופים כמו פסגות, מיטב דש, אקסלנס וכו' מציעים חשבונות מסחר עצמאי.
    • יתרונות: עמלות בדרך כלל נמוכות מהבנקים, פלטפורמות ייעודיות למסחר, לעיתים שירות לקוחות ממוקד יותר.
    • חסרונות: עדיין יכולות להיות עמלות נסתרות (דמי ניהול, דמי משמרת), תהליך פתיחת חשבון נפרד מהבנק.
  • ברוקרים בינלאומיים (שפועלים בישראל): חברות כמו Interactive Brokers (IBKR), Trading 212 (אם זמין) ואחרות.
    • יתרונות: עמלות נמוכות משמעותית (לפעמים אפסיות!), פלטפורמות מסחר סופר-מתקדמות, גישה למגוון רחב של שווקים ומוצרים.
    • חסרונות: דורש קצת יותר התמצאות טכנית, שירות לקוחות לרוב באנגלית, ענייני מיסוי והעברת כספים דורשים תשומת לב.

איך בוחרים?

תשאלו את עצמכם:

  • כמה אני מתכנן לסחור? (אם מעט, אולי הנוחות של הבנק שווה את העמלה הגבוהה. אם הרבה, ברוקר בינלאומי עשוי לחסוך לכם הון).
  • כמה חשובה לי פלטפורמת מסחר משוכללת?
  • כמה אני מוכן להתעסק עם העברת כספים לחו"ל והמרות מט"ח?
  • האם אני צריך עזרה וייעוץ, או שאני מעדיף לפעול עצמאית?

תשוו עמלות (קנייה/מכירה, דמי ניהול חשבון, דמי אי-פעילות, עמלות המרת מט"ח!), תבדקו את איכות הפלטפורמה, וקראו ביקורות.

חשוב: טסלה נסחרת בבורסת נאסד"ק (NASDAQ) בארה"ב. ודאו שהברוקר שתבחרו נותן גישה נוחה ובעלויות סבירות למסחר בארה"ב.

שלב 2: פתיחת חשבון מסחר – הבירוקרטיה ה(לא כל כך) נוראה 📝

אוקיי, בחרתם ברוקר. עכשיו צריך לפתוח חשבון.

התהליך די דומה בין הגופים השונים, ורובו נעשה היום אונליין:

  1. מילוי טפסים: פרטים אישיים, פרטי חשבון בנק, הצהרות שונות (כמו W-8BEN למיסוי אמריקאי – חשוב!). תכינו תעודת זהות ודרכון (לפעמים).
  2. אימות זהות: לרוב באמצעות שיחת וידאו קצרה או העלאת מסמכים סרוקים.
  3. הפקדת כסף לחשבון: זה השלב שבו הכסף שלכם עובר מהעו"ש לחשבון המסחר. לרוב באמצעות העברה בנקאית.
  4. המרת מט"ח (אם צריך): אם הפקדתם שקלים ואתם רוצים לקנות מניה אמריקאית כמו טסלה (שנסחרת בדולרים), תצטרכו להמיר את השקלים לדולרים דרך הברוקר. שימו לב לעמלת ההמרה ושער החליפין! לפעמים עדיף להעביר דולרים ישירות אם יש לכם חשבון מט"ח.

כן, יש קצת ניירת ובירוקרטיה, אבל זה לא נורא כמו שזה נשמע.

רוב הברוקרים הפכו את התהליך לידידותי למדי.

קחו אוויר, מלאו את הטפסים, ואתם כמעט שם.

שלב 3: מחקר, מחקר, ועוד קצת מחקר (אבל בקטנה) 🧐

רגע לפני שאתם לוחצים על כפתור הקנייה כמו מטורפים, עצרו.

נכון, אמרנו בלי ז'רגון מסובך, אבל חשוב להבין מה אתם קונים.

אתם לא חייבים להיות וורן באפט הבא, אבל כדאי להעיף מבט על כמה דברים בסיסיים:

  • מחיר המניה הנוכחי: כמה עולה מניה אחת של טסלה (TSLA) ברגע זה? תוכלו לראות את זה בקלות בפלטפורמת המסחר או באתרים פיננסיים כמו גוגל פיננסים, יאהו פיננסים, או כמובן כאן ב-Banku.
  • שווי שוק (Market Cap): כמה שווה כל החברה? (מחיר מניה * מספר המניות הקיימות). נותן פרופורציה לגודל הענק של טסלה.
  • חדשות אחרונות: מה קורה עם החברה? דוחות כספיים, השקות מוצרים חדשים, ציוצים של אילון… כל אלה יכולים להשפיع על המחיר.
  • מכפיל רווח (P/E Ratio): נתון קצת יותר מתקדם שמראה את היחס בין מחיר המניה לרווחים שלה. בטסלה הוא לרוב גבוה מאוד, מה שמעיד על ציפיות צמיחה אדירות (או על בועה, תלוי את מי שואלים 😉). אל תתעמקו בזה יותר מדי אם זה מבלבל אתכם כרגע.

המטרה היא לא להפוך לאנליסטים, אלא פשוט לקבל תחושה כללית לגבי החברה והמניה.

קראו קצת, תבינו את הבסיס, ואל תקנו רק כי השכן/הגיסה/החתול אמרו לכם.

שלב 4: ביצוע הפקודה – הקליק הגורלי!🖱️

זהו, הרגע הגדול הגיע. אתם מוכנים לקנות את מניית טסלה הראשונה שלכם.

בפלטפורמת המסחר שלכם, תצטרכו לבצע "פקודת קנייה" (Buy Order).

הנה הפרטים שתצטרכו למלא:

  1. סימול המניה (Ticker Symbol): עבור טסלה, זה תמיד TSLA. ודאו שאתם מקלידים נכון!
  2. כמות (Quantity): כמה מניות אתם רוצים לקנות? אפשר לקנות מניה אחת, עשר, מאה, או…
  3. מניות חלקיות (Fractional Shares): חלק מהברוקרים (בעיקר הבינלאומיים) מאפשרים לקנות חלק ממניה. כלומר, אם מניית טסלה עולה 200$ ואתם רוצים להשקיע רק 100$, תוכלו לקנות חצי מניה. סופר שימושי למשקיעים עם תקציב קטן יותר! בדקו אם הברוקר שלכם מאפשר זאת.
  4. סוג הפקודה (Order Type): כאן זה נהיה טיפה טכני, אבל חשוב:
    • פקודת מרקט (Market Order): הפקודה הכי פשוטה. אומרת לברוקר: "תקנה לי את הכמות שביקשתי במחיר הכי טוב שזמין כרגע בשוק".

      יתרון: הביצוע כמעט מובטח ומהיר.

      חיסרון: המחיר שתקבלו עלול להיות קצת שונה מהמחיר שראיתם שנייה לפני שלחצתם (במיוחד במניות תנודתיות כמו טסלה). אתם עלולים לשלם קצת יותר ממה שתכננתם.
    • פקודת לימיט (Limit Order): הפקודה המתוחכמת יותר. אומרת לברוקר: "תקנה לי את הכמות שביקשתי, אבל רק אם המחיר הוא X או פחות". אתם קובעים את המחיר המקסימלי שאתם מוכנים לשלם.

      יתרון: שליטה מלאה על מחיר הקנייה. לא תשלמו יותר ממה שרציתם.

      חיסרון: אם מחיר המניה לא יורד למחיר הלימיט שקבעתם, הפקודה לא תתבצע, ולא תקנו את המניה.

    המלצה למתחילים: אם אתם קונים כמות קטנה יחסית ולא אכפת לכם מהפרש קטן במחיר, פקודת מרקט היא הכי קלה. אם אתם רוצים שליטה מלאה על המחיר, או קונים כמות גדולה, השתמשו בפקודת לימיט.

  5. תוקף הפקודה (Time in Force): כמה זמן הפקודה שלכם תישאר פעילה אם היא לא מתבצעת מיד (רלוונטי בעיקר לפקודות לימיט). אפשרויות נפוצות:
    • Day: הפקודה פעילה רק עד סוף יום המסחר הנוכחי. אם לא בוצעה, היא מתבטלת.
    • GTC (Good 'Til Canceled): הפקודה נשארת פעילה עד שתבטלו אותה ידנית (או עד שהיא מתבצעת, או עד תאריך תפוגה רחוק שהברוקר קובע).

בדקו הכל פעמיים: סימול נכון? כמות נכונה? סוג פקודה מתאים?

אם הכל נראה טוב… לחצו על כפתור ה-BUY (או "קנה").

מזל טוב! אם הפקודה בוצעה, אתם רשמית בעלי מניות של טסלה!

אל תצפו לזיקוקים או טלפון אישי מאילון (למרות שעם אילון, אי אפשר לדעת…). פשוט תראו את המניות מופיעות בחשבון המסחר שלכם.

כמה זה עולה לי? עלויות נסתרות וגלויות 💸

לקנות מניות זה לא רק מחיר המניה עצמה. יש עוד כמה עלויות שכדאי להכיר:

  • עמלות קנייה/מכירה (Commissions): התשלום לברוקר על ביצוע הפעולה. יכול לנוע מאפס (אצל חלק מהבינלאומיים) ועד כמה דולרים או עשרות שקלים לפעולה (בבנקים ובתי השקעות ישראליים). בדקו את תעריפון העמלות שלכם!
  • עמלות המרת מט"ח (Currency Conversion Fees): אם אתם ממירים שקלים לדולרים דרך הברוקר, תשלמו עמלה (אחוז מסוים מהסכום) ו/או "מרווח" בשער החליפין (כלומר, שער פחות טוב מהשער היציג). זה יכול להצטבר לסכומים משמעותיים!
  • דמי ניהול חשבון / דמי משמרת (Account / Custody Fees): חלק מהברוקרים (בעיקר בישראל) גובים תשלום חודשי או רבעוני קבוע רק על עצם החזקת החשבון או ניירות הערך.
  • דמי אי-פעילות (Inactivity Fees): אם לא תסחרו במשך תקופה מסוימת, חלק מהברוקרים עלולים לחייב אתכם בקנס.
  • מיסים: זה נושא מורכב, אבל חשוב להכיר. אם תמכרו את מניית טסלה ברווח, תצטרכו לשלם מס רווחי הון. בישראל, נכון להיום, המס עומד על 25% מהרווח הריאלי (הרווח בניכוי אינפלציה). הברוקר הישראלי שלכם אמור לנכות את המס במקור. אם אתם משתמשים בברוקר זר, האחריות לדיווח ותשלום המס היא עליכם. בנוסף, יש אמנת מס בין ישראל לארה"ב למניעת כפל מס, וטופס W-8BEN שאתם ממלאים עוזר בזה. מומלץ מאוד להתייעץ עם יועץ מס אם אתם לא בטוחים!

בשורה התחתונה: העלויות הנלוות יכולות לנגוס לכם ברווחים. בחירת ברוקר עם עמלות נמוכות והתנהלות נכונה עם המרות מט"ח ומיסים הם קריטיים.

קניתי! מה עכשיו? האם אני צריך לישון עם הטלפון ליד המיטה? 😳

אז המניות בחשבון, הכסף ירד. מה עכשיו? האם צריך לעקוב אחרי הגרף כל דקה? להיכנס לפאניקה בכל ירידה קטנה?

התשובה הקצרה: ממש לא!

התשובה הארוכה:

  • חשבו לטווח ארוך: רוב האנשים שקונים מניות כמו טסלה עושים זאת מתוך אמונה בפוטנציאל הצמיחה של החברה לאורך שנים. השקעה היא לא ספרינט, היא מרתון. תנו לזמן לעשות את שלו.
  • אל תבדקו כל חמש דקות: זה רק ילחיץ אתכם ויגרום לכם לקבל החלטות פזיזות. קבעו לעצמכם זמנים קבועים לבדוק את התיק (פעם ביום? פעם בשבוע? תלוי באופי שלכם), והיצמדו לזה.
  • התנודתיות היא חלק מהמשחק: זוכרים שאמרנו שטסלה תנודתית? היא תעלה והיא תרד. לפעמים בחדות. זה נורמלי. אם בחרתם להשקיע כי אתם מאמינים בחברה לטווח ארוך, אל תיבהלו מירידות זמניות. לפעמים הן אפילו הזדמנות לקנות עוד קצת, אם התזה שלכם לא השתנתה.
  • גיוון זה שם המשחק: אל שימו את כל הביצים (או את כל הכסף) בסל אחד, גם אם זה סל מבריק כמו טסלה. חשוב לגוון את תיק ההשקעות שלכם בין מניות שונות, סקטורים שונים, ואולי גם אפיקי השקעה אחרים (אג"ח, נדל"ן וכו'). ככה, אם מניה אחת חוטפת מכה, התיק כולו לא מתרסק.
  • המשיכו ללמוד: עולם ההשקעות משתנה כל הזמן. המשיכו לקרוא, ללמוד, ולהתעדכן. הבינו מה משפיע על טסלה ועל השוק בכלל. ידע הוא כוח (וכסף, לפעמים).

קניית המניה היא רק הצעד הראשון. הניהול הנכון של ההשקעה לאורך זמן, והיכולת לשמור על קור רוח, הם אלה שיקבעו את ההצלחה שלכם.


שאלות נפוצות ש(אולי) לא העזתם לשאול 🙋‍♀️🙋‍♂️

שאלה: אפשר לקנות רק חלק ממניה של טסלה?

תשובה: כן! חלק מהברוקרים (בעיקר הבינלאומיים כמו IBKR, ולפעמים גם אחרים דרך פלטפורמות מסוימות) מאפשרים רכישת "מניות חלקיות" (Fractional Shares). זה אומר שאתם יכולים להשקיע סכום כסף מסוים (למשל, 50$) ולקבל את החלק היחסי מהמניה, גם אם מחיר מניה שלמה גבוה יותר. זה מעולה למשקיעים שרוצים להתחיל בקטן.

שאלה: מה ההבדל בין פקודת Market לפקודת Limit?

תשובה: בקצרה: פקודת Market קונה מיד במחיר השוק הנוכחי (שעלול להשתנות מעט). פקודת Limit מאפשרת לכם לקבוע מחיר מקסימלי שאתם מוכנים לשלם – הפקודה תתבצע רק אם המניה תגיע למחיר הזה או למחיר נמוך יותר.

שאלה: אני חייב להבין בניתוח טכני (קריאת גרפים) כדי לקנות טסלה?

תשובה: ממש לא חובה. ניתוח טכני הוא כלי שיכול לעזור לחלק מהסוחרים לטווח קצר, אבל למשקיעים לטווח ארוך, הבנת הבסיס של החברה (מה היא עושה, מה הפוטנציאל שלה, מה הסיכונים) חשובה יותר. אם גרפים מרתיעים אתכם, אתם בהחלט יכולים להשקיע גם בלעדיהם.

שאלה: מתי שעות המסחר של מניית טסלה?

תשובה: טסלה (TSLA) נסחרת בבורסת נאסד"ק בארה"ב. שעות המסחר הרגילות הן בימי שני עד שישי, בין 9:30 בבוקר ל-16:00 אחר הצהריים, שעון ניו יורק (ET). בישראל, זה בדרך כלל בין 16:30 ל-23:00 (שימו לב להבדלי שעון קיץ/חורף!). יש גם מסחר מקדים (Pre-Market) ומסחר מאוחר (After-Hours), אבל הוא לרוב פחות נזיל ומתאים יותר למשקיעים מנוסים.

שאלה: קניתי טסלה, מתי אני הופך להיות מיליונר? 😉

תשובה: שאלה מצוינת! התשובה הכנה היא שכנראה לא מחר בבוקר… השקעה במניות, גם במניות צמיחה כמו טסלה, היא תהליך ארוך טווח עם עליות ומורדות. אין הבטחה לתשואה, ובוודאי שלא להתעשרות מהירה. התמקדו בבניית תיק השקעות מגוון, למדו והתמידו, והסיכוי שלכם להגיע ליעדים הפיננסיים שלכם יגדל. אבל הבטחות? תשאירו לפוליטיקאים.

שאלה: האם ההשקעה בטסלה נחשבת מסוכנת?

תשובה: כן, בהחלט. בהשוואה למניות "יציבות" יותר או לאפיקי השקעה סולידיים כמו אג"ח ממשלתיות, מניית טסלה נחשבת לתנודתית ומסוכנת יותר. זה נובע מהתחרות הגוברת בשוק הרכב החשמלי, התלות הגבוהה באילון מאסק, שווי השוק הגבוה (שמגלם ציפיות אדירות), והשינויים הרגולטוריים התכופים בתחום. סיכון גבוה יותר פירושו גם פוטנציאל לתשואה גבוהה יותר, אבל חשוב להיות מודעים לכך ולהשקיע רק כסף שאתם יכולים להרשות לעצמכם לסכן.

שאלה: איפה אני עוקב אחרי מחיר המניה והחדשות?

תשובה: יש המון מקורות! אפשר לעקוב דרך פלטפורמת המסחר של הברוקר שלכם, באתרים פיננסיים מובילים כמו Google Finance, Yahoo Finance, Bloomberg, Investing.com, וכמובן, להישאר מעודכנים כאן באתר Banku! חשוב לקרוא ממגוון מקורות ולא להסתמך רק על מקור אחד.


סיכום: ממשיכים לנסוע קדימה 🛣️

אז זהו, זה כל הסיפור (בערך).

ראינו למה טסלה כל כך מסעירה את השווקים, עברנו שלב-שלב על איך קונים את המניה (בחירת ברוקר, פתיחת חשבון, ביצוע הפקודה), דיברנו על העלויות הנלוות, ונגענו בחשיבות של סבלנות וקור רוח אחרי הקנייה.

האם קניית מניית טסלה מתאימה לכל אחד? כנראה שלא.

היא דורשת הבנה של התנודתיות והסיכונים, סבלנות לטווח ארוך, ובעיקר – לא להשקיע כסף שאתם צריכים בטווח הקצר.

אבל אם עשיתם שיעורי בית, אתם מבינים את הסיכונים והסיכויים, ואתם מוכנים לרכבת ההרים הזו – התהליך הטכני של הקנייה הוא ממש לא מסובך כמו שחשבתם.

העולם הפיננסי, ובמיוחד עולם ההשקעות במניות כמו טסלה, יכול להיראות מאיים בהתחלה.

אבל עם קצת ידע, הכלים הנכונים, וגישה חיובית (אך זהירה!), גם אתם יכולים לקחת חלק במסע המרתק הזה.

בין אם תחליטו בסוף לקנות מניית טסלה, מניה אחרת, או בכלל להשקיע במדד S&P 500 – העיקר הוא שתעשו את זה מתוך הבנה, בצורה מושכלת, ושתמיד תמשיכו ללמוד ולהתפתח.

בהצלחה במסע ההשקעות שלכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top